Påverkar internationella regel- och policyverk ert arbete?

Hej!
Som jag har förstått det värnar Läkare utan gränser om sin självständighet, flexibilitet samt möjlighet att agera snabbt. Att den mycket stora majoriteten av finansieringen kommer från donationer är en stor orsak att till ni faktiskt kan jobba utefter de riktlinjerna.

Men har ni under årens lopp ändå anpassat er eller ändrat ert arbetssätt efter de internationella regel/policyverk som skapats? Till exempel Paris deklarationen, The Accra agenda for action eller millennium målen? För att fortsätta komma med exempel: har ni arbetat mer för att samverka med andra aktörer i och med dessa policyverk? Beror intensiteten i ert engagemang kring HIV/AIDS, malaria eller tuberkulos i någon del på millennium mål 6? (Combat HIV/AIDS, Malaria and other diseases). Kort och gott: Har internationella policyverk på något sätt påverkat ert arbete?

Med vänliga hälsningar
Julia A

Kommentarer

  • Hej Julia!

    Tack för din intressanta fråga. Läkare Utan Gränser följer definitivt med utvecklingen inom internationell policy och vi har personal runtom i världen som bevakar specifika frågor som är relevanta för vår verksamhet.

    Huruvida vi deltar som en formell part i processer beror på frågan och de tillgängliga plattformarna. Vi är till exempel med i CSO-nätverk kring Globala Fonden samt Gavi-alliansen. Vi får ofta inbjudningar tll konsultationer och seminarier som berör större internationella policyfrågor. Men vi är inte en del av FN-systemet så vi har ingen formell representation i de stora FN-ledda processerna. Dessutom är vi måna om att fokusera våra resurser på det som har direkt relevans för vårt medicinska humanitära uppdrag.

    Hoppas det svarar på din fråga, hör av dig i fall du undrar något specifikt,

    Med vänliga hälsningar,

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy