Publicerat ni bilder på minderåriga våldtäktsoffer?

Jag kan inte se att ni publicerat något svar på anklagelserna från bland annat Gurdian att ni publicerar bilder på minderåriga våldtäktsoffer.
Obegripligt att det publiceras sådana anklagelser mot er utan att ni alls publicerar några svar! Innebär det at ni struntar i offren? Det enda viktiga för er är kanske att dra in pengar?
Jag ger er pengar varje månad och är verkligen tveksam till om jag ska fortsätta!
Olle Lindeberg

Kommentarer

  • Hej Olle,

    Läkare Utan Gränser erkänner att publiceringen av bilderna av den 16-åriga flickan var ett misstag och vi beklagar att det skedde. Vi har ett ansvar för att undvika att våldsoffer som vi vårdar exponeras eller utnyttjas, detta är såklart särskilt viktigt när det gäller minderåriga. Bilderna har tagits bort från reportaget och även från vår egen bilddatabas.

    Varken Omni eller någon annan svensk media har kontaktat Läkare Utan Gränser för en kommentar på denna väldigt olyckliga händelse. Däremot har vår internationella ordförande Christos Christou skrivit om det på Twitter och på MSF:s internationella hemsida har vi publicerat hans brev i sin helhet.

    https://twitter.com/DrChristou/status/1529592736101326853
    https://www.msf.org/msf-international-president-responds-photo-ethics-concerns

    Den omedelbara åtgärden vi har tagit med anledning av detta är en uppdatering av våra riktlinjer för produktion. Bland annat förtydligas nu att ingen person under 18 år ensam kan ge sitt medgivande till fotografering. Det är nu också tydligare att bilder av minderåriga som utsatts för våld eller lider av ett stigmatiserande medicinskt tillstånd måste anonymiseras.

    Vi hade sedan tidigare påbörjat en genomgång av hela vår bilddatabas för att säkerställa att dess innehåll motsvarar våra interna riktlinjer kring inkludering, mångfald och jämlikhet och att oetiska bilder tas bort. Databasen innehåller 200 000 bilder från 50 års verksamhet och genomgången beräknas vara klar i slutet av året.

    Till sist vill jag gärna ta tillfället i akt att korrigera några av uppgifterna i Omnis text. Läkare Utan Gränser säljer aldrig bilder till media och de aktuella bilderna har inte använts i annonsmaterial. Men att de alls togs och publicerades är illa nog och vi är tacksamma för att ha blivit uppmärksammade på vårt misstag.

    Jag hoppas att detta besvarar dina frågor och att du kan ha fortsatt förtroende för Läkare Utan Gränser. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer.

    Vänliga hälsningar,
    Anton Givarservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.