Ert politiska ställningstagande i flyktingfrågan och EU:s flyktingpolitik

Ni skall inte längre ta emot bidrag från EU och dess medlemsländer p g a EU:s flyktingpolitik. I intervju i SR och SvD säger en av era talespersoner att er verksamhet bland flyktingar och migranter inte kommer att påverkas av bortfallet av 56 miljoner €. Vad betyder i så fall mina i sammanhanget mycket små bidrag när 56 miljoner € inte betyder något. Jag har sett det som en styrka hos Er att ni hjälper alla och överallt utan politiska sidoblickar.

Kommentarer

  • Hej

    Det är såklart ett svårt beslut att inte ansöka om dessa institutionella medel längre, men vi känner att det behövdes.

    Låt mig först förklara varför vi fattade detta beslut...

    Att vara neutral, opartisk och oberoende betyder inte att vi agerar i ett politiskt vakuum. Det är en vanlig missuppfattning att humanitär hjälp ska blunda för politiska beslut.
    Att vi är opolitiska betyder att vi ger humanitär nödhjälp till de som behöver den mest, och vi gör detta utan politiska syften och helt oberoende av politiska hänsynstaganden. Vi ger vård baserad på medicinska och humanitära principer. Detta betyder dock inte att vi inte skulle ha en åsikt om vissa politiska beslut som får drastiska humanitära konsekvenser.

    Snarare tvärtom: Vi måste prata om de humanitära konsekvenserna som vi ser. EU:s flyktingpolitik skapar oerhört lidande bland våra patienter, våra kollegor på plats i Sydeuropa och på Medelhavet.

    För oss är det viktigt att ta avstånd från en EU-politik som faktiskt orsakar en humanitär kris. Varje dag ser våra kollegor i våra projekt i Grekland, Italien, Serbien, Frankrike hur människor lider under den aktuella flyktingpolitiken som EU för. Att stänga gränser och avskräcka människor från att komma till Europa skapar enormt mycket lidande som hade gått att förhindra. Vi måste ta avstånd för denna omänskliga behandling. Våra patienter saknar tillgång till mat, vatten, toaletter, duschar – mitt i Europa. De får ingen information om sin framtid. De har blivit en bytesvara i de politiska förhandlingarna mellan EU och Turkiet.

    Vi måste ta avstånd från detta och stärka vårt oberoende. Redan idag är det viktigt för oss att 92% av alla våra intäkter kommer från privata givare – som dig. Det gör det möjligt för oss att agera oberoende och vi vill gärna stärka detta oberoende.

    Våra patienter kommer inte att påverkas av detta beslut utan vi kommer använda vår reservfond.

    Med det sagt så hoppas vi såklart att våra måndassgivare vill fortsätta stötta oss eftersom de bidragen är mycket viktiga för oss - nu, mer än någonsin.

    Med vänlig hälsning,

  • Hej.

    Jag funderade på att bli månadsgivare, men har nu blivit skeptiskt inställd efter att ha läst om att ni inte ansöker om pengar från EU p.g.a. flyktingpolitik. Hur anser ni att flyktingpolitiken borde se ut för att ni skall kunna ansöka om EU:s pengar?

    Jag tillhör de som inte vill ha öppna gränser, men inte vill stänga gränserna helt. Jag vill m.a.o. ha en kontrollerad invandring där asylprocessen skall skötas på ett effektivare sätt än idag. Jag är för ett ökat bistånd till hjälporganisationer som opererar i närheten av konfliktzoner och som ger hjälp så nära människors hem som möjligt. Jag är för att asylprocessen skall påbörjas i ursprungslandet och de som är i störst behov av en omlokalisering skall transporteras av EU för att på så sätt strypa affärsmöjligheterna för människosmugglare. Som jag ser det så förespråkar ni med en motsättning av stängda gränser en politik som leder till en ökad människosmuggling och fler båtar på medelhavet.

    Tills ni omvärderar er ståndpunkt i frågan kommer jag tyvärr inte att bli månadsgivare.
  • Detsamma gäller för mig! Avslutade mitt månatliga bidrag när jag hörde om ert ställningstagande att inte ta emot bidrag från EU! Nu är jag månadsgivare till andra hjälporganisationer för samma belopp.
  • Hej Rickard,

    Tack för din fråga! Den är inte helt lätt att besvara då vi som en medicinsk humanitär organisation inte har expertis eller som uppdrag att utforma hur Sveriges och EU:s flyktingpolitik ska se ut. Däremot vet vi hur den inte ska se ut, och det är så som den ser ut idag. Vi vill inte att flyktingfrågan ska göras till politik, som den blivit i fallet med EU:s och Turkiets avtal där Turkiet får bistånd mot att de stoppar människor på flykt att komma till Europa. Genom det här avtalet bryr sig EU mer om sina gränser än om människor på flykt. Det är något som vi som organisation som ser till det medicinska och humanitära behovet inte kan ställa oss bakom. Med avtalet väcker dessutom EU intrycket att man kan välja bort att ta hand om människor på flykt och att man kan köpa sig fri från ansvaret.

    Vi förespråkar inte öppna gränser, däremot förespråkar vi att människor på flykt ska kunna ta sig till Europa där deras rätt till asyl kan prövas utan att behöva riskera sina liv. Att få möjligheten att söka asyl i ursprungsländer är något för politikerna i EU att ta ställning till. Det är inte ett beslut som vi kan ta.

    Ditt sista påstående vet jag inte riktigt om jag förstår. Vi vill inte ha stängda gränser, och den stängda gränsen mellan Turkiet och Europa har lett till att människor på flykt tvingas till en mycket farligare resa från Libyen i ett försök att nå Europas stränder. Det är snarare så att det är de stängda gränserna som skapar den marknad som människosmugglarna rör sig på. Det är sant att det förekommer människosmuggling men jag håller inte med dig om att vår ställningspunkt i den här frågan leder till en ökad människosmuggling.

    Jag hoppas att detta besvarar din fråga och om det skulle vara så att jag missförstått dig får du höra av dig igen så ska jag försöka göra mitt bästa att besvara den.

    Hälsningar,
    Lars
  • Hej Eva,

    Tråkigt att du känner så. Hoppas att du är mer nöjd med de organisationer som du skänker till idag.

    Hälsningar,
    Lars
  • Läs gärna hur vi resonerar kring räddningsinsatsen i Medelhavet i det senaste numret av Direkt, tillgängligt som pdf här.
  • Hej alla,

    Är det någon som kan tipsa om annan hjälporganisation som hjälper nödställda på plats och som även är opolitisk och inte vägrar ta emot pengar från EU?

    Kanske kan Läkare utan gränser ge mig råd om annan sådan organisation?

    För mig är det hemska att människor lider och dör och dessa ska ha all hjälp på den plats de finns. Många blir lämnade, inte minst kvinnor och barn. Det värsta är att människor dör samt far så ohyggligt illa. Därför letar jag efter en hjälporganisation som hjälper nödställda på plats och som även är opolitisk och inte vägrar ta emot pengar från EU för att hjälpa människor i nöd.

    Orsaken till min fråga är likartat de argument som tidigare frågeställare har framställt.

    Jag tycker även att Läkare utan gränsers ställningstagande mot EU är delvis begripligt, eftersom det handlar om människor i nöd och många dör.

    Trots detta torde inte EU vara en part som orsakar migrationsströmmarna. Läkare utan gränser borde alltså även ställa sina krav på de länder som migranterna kommer ifrån och inte EU, liksom att Läkare utan gränser borde kritisera livsfarlig människosmuggling i båtar som är sjöodugliga. Och ta emot pengar till att hjälpa människor i nöd, även från EU.

    Tusen tack på förhand!
    Mvh
  • Hej,

    Tack för ditt mejl!

    Vad tråkigt att höra att du inte känner att du kan stödja Läkare Utan Gränser på grund av vårt beslut att inte ansöka om institutionella medel från EU. Det beslutet har förklarats väldigt ingående tidigare här i tråden så det finns ingen anledning att dra det igen. Ibland tycker man helt enkelt olika.

    För att klargöra så är vi en opolitisk och neutral, medicinsk humanitär organisation, därför är det inte aktuellt att ställa några krav på länder där vi arbetar. Vårt uppdrag är att rädda liv och lindra nöd där vi behövs som mest och därför skulle dessa krav inte gå hand i hand med vårt uppdrag.

    Vi har kritiserat och vittnat om de hemska förhållanden som människorna som försöker ta sig över Medelhavet utsätts för vid upprepade tillfällen.

    Vad jag vet är vi den enda av de mer välkända humanitära organisationerna i Sverige som har tagit ett beslut att inte ansöka om institutionella medel från EU. Så mitt tips till dig, för att vara på den säkra sidan, är att ta kontakt med de organisationer som du kan vara intresserad av för att se hur de står i den här frågan. En fördel är också om organisationen har ett så kallat 90 konto då det är en kvalitetsstämpel.

    Jag hoppas att du hittar en organisation som du har förtroende för och som du kan skänka en gåva till.

    Hälsningar,
    Lars
  • Hej!
    Jag har annorlunda uppfattning än ovanstående frågeställare och är generellt positivt inställd till att vi ska ta emot människor på flykt. Jag undrar om svenska sektionen, i likhet med Röda Korset, har tagit ställning i frågan om utvisningar till Afghanistan. Har försökt hitta något ställningstagande men utan framgång.
  • Hej Lisa,

    Tack för din kommentar. Nej, som Läkare Utan Gränser tar inte ställning i asylfrågor. Däremot berättar vi om det vi ser i våra projekt och ger våra patienter/klienter en röst för att belysa de humanitära kriser de befinner sig i eller flytt från.

    Jag rekommenderar varmt att du läser vår rapport om vårt projekt i Sverige 2016-2017 då då vi gav psykosocialt stöd till asylsökande: https://lakareutangranser.se/nyheter/ett-liv-i-limbo

    Med vänliga hälsningar,
    Alexander
    Infomail
  • För nu nära två år sedan beslöt ni att avstå bidrag från EU på ca 56 miljoner Euro / år.
    Har ni lyckas täcka upp det årliga underskottet på annat sätt?
  • Hej Gunnar,

    Tack för din kommentar! Vi är en neutral och opartisk medicinsk humanitär organisation och vårt fokus är att rädda liv och lindra nöd där behoven är som störst. Vi beslutade att inte längre ta emot EU-bidrag eftersom det är EU-ländernas politik som bidrar till den humanitära kris vi ser drabba människor på flykt i Europa. Varje dag ser vi hur människor lider under EU:s flyktingpolitik. Att stänga gränser och avskräcka människor från att komma till Europa skapar mycket lidande som hade gått att förhindra.

    Det är viktigt för oss att stora delar av våra intäkter, idag 95%, kommer från privata givare. Det gör det möjligt för oss att agera oberoende i politiska och ekonomiska intressen. Våra humanitära principer är också viktiga för våra givare. Baserat på FRII:s rapport för 2017 så ligger vi fortfarande i toppen vad gäller totalt insamlade medel i Sverige. Läs mer om det här: https://wwwfriise.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2018/05/insamlingsstatistik-2017-rapport-final.pdf

    Här kan du läsa om hur gåvorna används: https://www.lakareutangranser.se/om-oss/ekonomi

    Med vänliga hälsningar,
    Evelina
    Infomail
  • Tack för svaret. Känner dock redan till bakgrunden till att ni avstått bidrag från EU. Det var inte min fråga.
    Har nu läst igenom FRII:s rapport, som hänvisas till i svaret, men inte heller där framgår något svar.
    Ställer därför om frågan och hoppas denna gång på ett svar.
    Min fråga: "För nu nära två år sedan beslöt ni att avstå bidrag från EU på ca 56 miljoner Euro / år.
    Har ni lyckas täcka upp det årliga underskottet på annat sätt?"
  • Hej Gunnar,

    Tack för din fråga och ditt intresse för vår organisation!

    Precis som du nämnde så beslöt vi att sluta att ta emot bidrag från EU-medlemsländer. EU-finansieringen utgav endast en liten del av vår totala internationella budget. (Hela 92 procent av vår finansiering internationellt sett kommer från våra 5,7 miljoner enskilda, privata givare.) För att säkerställa att beslutet inte påverkar våra patienter har vi använt medel från vår reservfond. Men självklart är vårt långsiktiga mål att få stöd från privata givare istället för bidrag från EU:s medlemsstater.

    Läkare Utan Gränser är en stor internationell organisationen med en gemensam budget där Sverige är en av över 20 partnersektioner. Vi alla tillsammans ansvarar för att samla in medel till vår verksamhet.

    Läkare Utan Gränser behöver stöd från privata givare för att kunna ge sjukvård där vi behövs som mest – utan att vi påverkas av externa faktorer och politiska intressen. Vi hoppas att våra givare har förståelse för att vi var tvungen att distansera oss från ett EU-system som skapar så mycket lidande och nöd. Vi behöver dessa givare idag mer än någonsin.

    Hoppas detta svarar på din fråga!
    Vänliga hälsningar,
    Evelina
    Infomail
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.