Varför lämnar Läkare Utan Gränser Moria/Lesbos?

Jag vill bara uttrycka min stora sorg över att ni lämnar Lesbos och därmed lämnar en grupp av fruktansvärt utsatta människor i sticket.
Ni kunde också ha lite mer respekt för oss givare genom att motivera detta beslut med mer en EN mening på hemsidan. "Vi vägrar att bli del av detta omänskliga system."
Jag trodde att ni jobbade överallt där behovet finns och där det är möjligt att jobba.
Jag överväger starkt att avsluta min månadsgåva.

Kommentarer

  • Hej,

    Jag förstår din upprördhet, det kanske låter märkligt att vi avslutar arbetet i Moria. Beslutet har inte varit lätt för oss, men låt mig förtydliga varför vi tog det: Vi lämnar inte alla insatser på Lesbos, vi lämnar enbart lägret i Moria. Morialägret har förvandlats till ett slags interneringsläger efter avtalet mellan EU och Turkiet. Moria blir utgångspunkten för tvångsmässiga massavvisningar till Turkiet, vi anser att EU missaktar mänskliga rättigheter och asylrätten genom detta.

    Vi fortsätter att driva våra mobila kliniker på Lesbos för att vårda flyktingar, vi fortsätter med räddningsinsatsen på Egeiska havet, vi fortsätter driva vårt eget transitcenter i norra delen av ön där vi ger nyanlända flyktingar sjukvård, mat och vatten. Här kan du läsa mer om vilka insatser som finns kvar:

    https://lakareutangranser.se/nyheter/lesbos-vi-...

    Det är viktigt att komma ihåg att Läkare Utan Gränser fortsätter sitt arbete för flyktingar i Europa även på andra platser. Du hittar mer information och en karta över våra flyktingprojekt här:

    https://s3.amazonaws.com/uploads.knightlab.com/...

    Vi är mycket tacksamma för ditt stöd till oss och att du tar kontakt med oss med dina funderingar. Det är viktigt för oss att vara transparenta och ge svar så att du som givare har den information du behöver.

    Vänliga hälsningar,

  • Tack för svaret!
    Jag håller helt med om att EU kränker mänskliga rättigheter och asylrätten i Moria, men jag tänker på de stackare som är där som ska deporteras och som nu dessutom inte får den medicinska hjälpen de behöver.
    Men okej. Jag fortsätter hos er, ni gör ändå ett alldeles fantastiskt jobb.
    Tack!

  • Du kan läsa om vårt svåra beslut även i vår debattartikel i Expressen.

  • Att min absoluta favoritorganisation nu tar politisk ställning och motarbetar EU s ansträngningar att reda ut en extremt komplicerad situation är mycket sorgligt och jag överväger allvarligt att flytta mitt månadsgivande till en politisk organisation.
    Att inte ta emot bidrag från EU eller enskilda medlemsländer är ett mycket allvarligt felgrepp där känslorna tagit över konstruktivt agerande för att minska lidande .

  • Hej Olle,

    Tack för att du hör av dig till oss med dina synpunkter!

    Att vara neutral, opartisk och oberoende betyder inte att vi agerar i ett politiskt vakuum. Det är en vanlig missuppfattning att humanitär hjälp ska blunda för politiska beslut.

    Att vi är opolitiska betyder att vi ger humanitär nödhjälp till de som behöver den mest, och vi gör detta utan politiska syften och helt oberoende av politiska hänsynstaganden. Vi ger vård baserad på medicinska och humanitära principer.

    Detta betyder dock inte att vi inte skulle ha en åsikt om vissa politiska beslut som får drastiska humanitära konsekvenser. Snarare tvärtom: Vi måste prata om de humanitära konsekvenserna som vi ser. EU:s flyktingpolitik skapar oerhört lidande bland våra patienter, våra kollegor på plats i Sydeuropa och på Medelhavet.

    För oss är det viktigt att ta avstånd från en EU-politik som faktiskt orsakar en humanitär kris. Varje dag ser våra kollegor i våra projekt i Grekland, Italien, Serbien, Frankrike hur människor lider under den aktuella flyktingpolitiken som EU för. Att stänga gränser och avskräcka människor från att komma till Europa skapar enormt mycket lidande som hade gått att förhindra. Vi måste ta avstånd för denna omänskliga behandling. Våra patienter saknar tillgång till mat, vatten, toaletter, duschar – mitt i Europa. De får ingen information om sin framtid. De har blivit en bytesvara i de politiska förhandlingarna mellan EU och Turkiet.

    Vi måste ta avstånd från detta och stärka vårt oberoende. Redan idag är det viktigt för oss att 92% av alla våra intäkter kommer från privata givare. Det gör det möjligt för oss att agera oberoende och vi vill gärna stärka detta oberoende.

    Läs gärna mer om beslutet här: https://lakareutangranser.se/nyheter/vi-slutar-...

    Här kan du också läsa en debattartikel om avtalet mellan EU och Turkiet: https://lakareutangranser.se/nyheter/eu-offrar-...

    Vänliga hälsningar,

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy