Läkare utan gränser in i politiken?

Bäste Mottagare,

Det går nu att läsa på er hemsida att ni ger er in i politiken och kritiserar EU för den misslyckade asylinvandringen och även vägrar söka EU bidrag på flertal miljoner

Det är väldigt tråkigt att ni gör det.

Min åsikt är att en organsationen som er ska inte hålla på med politik och därför kommer jag att sluta ge mina 300 kr varje månad. Trist, men sant.

Med vänlig hälsning
Joakim

Kommentarer

  • Hej Joakim,

    Tack för att du tänker på Läkare Utan Gränser och tagit dig tid att kontakta oss!

    Jag förstår dina funderingar. Beslutet att inte längre ansöka om institutionella medel har inte varit lätt för oss att ta, men låt oss försöka förtydliga varför vi tog det.

    Vi ser varje dag vilka humanitära och medicinska konsekvenser EU:s flyktingpolitik har. Våra kollegor på plats i Sydeuropa och på Medelhavet ser ett enormt lidande som orsakas av stängda gränser och avskräckningspolitik. Våra patienter saknar tillgång till mat, vatten, toaletter, duschar – mitt i Europa, de får ingen information om sin framtid och har blivit en bytesvara i de politiska förhandlingarna mellan EU och Turkiet.

    En viktig humanitär princip är neutralitet och oberoende. Det innebär att vi inte tar ställning i en konflikt eller låter våra insatser styras av politiska agendor. Det betyder dock inte att humanitära organisationer arbetar i ett politiskt vakuum eller inte kan ha en åsikt. Tvärtom, politiska beslut är något vi måste förhålla oss till och därför är det avgörande för oss att vårt arbete inte används för att uppnå politiska syften som ligger bortom vårt humanitära uppdrag. Vi måste tala ut om de humanitära konsekvenserna vi ser: EU:s flyktingpolitik skapar ett oerhört lidande bland våra patienter!

    Därför slutar Läkare Utan Gränser från och med nu att ansöka om pengar från EU-institutioner och EU:s medlemsländer. I år utgör deras bidrag uppskattningsvis 2 % av Läkare Utan Gränsers internationella budget. 92 % av alla våra intäkter kommer från privata givare – som dig. Vi behöver nu, mer än någonsin tidigare, förlita oss på våra privata givares generositet.

    Vi beklagar verkligen att vårt ställningstagande mot EU:s flyktingpolitik innebär att vi förlorar dig som månadsgivare. Vi är mycket tacksamma för ditt stöd till oss och för att du tagit dig tid att kontakta oss med dina funderingar. Det är viktigt för oss att vara transparenta och ge svar så att du som givare har den information du behöver.

    Vänliga hälsningar,

  • Hejsan och tack för det snabba svaret.

    Er organisation bör kanske fundera över ert namnval, utan gränser, för nu ger ni er definitivt in i den politiska banan och sätter krav på EUs politik.

    Det fungerar inte för mig, bron är bränd och kommer förmodligen aldrig tillbaks.

    Lycka till
    Hälsn
    Joakim

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy