Är det möjligt att få arbeta i projek utomlands tillsammans med sin partner?

Hej!
Jag har en fråga inför framtiden. Är sjuksköterska sedan 6 månader men arbetar på en medicinavdelning. Uppfyller alla krav (talar ej franska) utom arbetslivserfarenheten som jag nu jobbar på.
Min fråga gäller om man kan ansöka till samma land och område som par?
Min man är tekniker, logistiker och van att leda/organisera och skulle passa för någon av de tjänsterna medan jag förstås vill jobba som sjuksköterska.

Vi har båda lång livs-och arbetslivserfarenhet samt befunnit oss resp arbetat i låginkomstländer.

Tacksam för svar
Vänliga hälsningar
Ingela

Kommentarer

  • Hej Ingela,

    Vad kul att du och din man är intresserade av att arbeta för oss i våra projekt. Här kommer några punkter som kan vara viktiga för er att förhålla er till;

    • Att vara fransktalande är i nuläget nästan ett krav för rekrytering av sjuksköterskor (om man inte har en väldigt specifik profil tex utbildad barnsjuksköterska med erfarenhet av infektionsmedicin), då många av de projekt vi nu driver är i fransktalande länder. Man behöver inte vara flytande men en god grund (minst A2-B1) som vi kan bygga vidare på. Detta gäller även för många andra profiler, inte bara sjuksköterskor.

    • Man kan inte ansöka om att åka till något specifikt land (varken enskilt eller tillsammans) då det alltid är behovet i fält som styr. Att åka som par är inte omöjligt men det är inte helt lätt heller. Jag kan säga med 99% säkerhet att det inte kommer ske när båda åker på sitt första uppdrag, men längre fram när ni är erfarna kan det gå att ordna, med flexibilitet från er sida (tex att det kan skilja någon månad på när man börjar sitt uppdrag)

    Med det sagt, om ni båda är fransktalande och villiga att arbeta i alla kontexter ska det nog gå fint att få ut er tillsammans när ni har lite erfarenhet.

    Har du fler frågor är du välkommen att återkomma till oss.

    Varmt tack för att ni tänker på Läkare Utan Gränser!

    Vänliga hälsningar,

    Rekrytering Program
    (Uppdaterad )

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy