Hur ställer sig Läkare Utan Gränser till djurförsök?

Vilken ståndpunkt har ni som organisation gällande djurförsök?

Läkare Utan Gränser

Kommentarer

  • För att ta fram nya läkemedel krävs omfattande studier, inklusive vissa kliniska tester som forskande läkemedelsindustrin utför på djur, för att försäkra sig om att läkemedlet inte innebär en hälsorisk för människor. Erfarenheter har visat att om dessa kliniska studier inte görs finns risk för att allvarliga bieffekter upptäcks först när produkten finns på marknaden och når ett stort antal människor.

    Ett exempel på detta är det välkända fallet med substansen taladomid som ingick i läkemedlet Neurosedyn. Medicinen, som marknadsfördes som ett ofarligt sömnmedel särskilt lämpligt för gravida kvinnor, visade sig sedan ge extremt allvarliga biverkningar i form av fosterskador.

    Generiska tillverkare har oftast inte samma krav på kliniska prövningar eftersom grundämnen av läkemedlet redan är testat. Däremot har de samma kvalitetskrav att uppfylla som icke-generiska tillverkare.

    Vänliga hälsningar,
    Evelina Wirne
    (Uppdaterad )

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy