Hur många läkare som blir smittade?

I Sverige smittas just nu många inom sjukvården ofta på grund av dåligt skydd eller dålig kunskap. Läkare utan gränser befinner sig ju i sådana här situationer som coronaviruset ger men jag har inte hört att många läkare och sköterskor blir sjuka inom Läkare utan gränser. hur är det, blir många läkare inom läkare utan gränser smittade ute i världen på olika uppdrag?

Kommentarer

  • Hej Lena,

    Tack för din fråga!
    Läkare Utan Gränser som organisation har lång erfarenhet av att arbeta med utbrott av smittsamma sjukdomar och har utvecklat expertis inom infektionsförebyggande och -kontroll. Vi stöttar nu många länder i världen med sådana åtgärder. Med det sagt händer det såklart att våra anställda smittas av sjukdomar i sitt arbete då det trots bra rutiner alltid finns visst utrymme för misstag, särskilt i en väldigt pressad situation med många patienter. Det nya coronaviruset är en utmaning för alla sjukvårdssystem och -personal då vi ännu inte vet exakt hur viruset fungerar.

    Vänligen,
    Evelina

    Infomail

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy