Hur får läkare utan gränser in pengar?

Hej!  Jag och några klasskompisar ifrån Ehrensvärdska gymnasiet i Karlskrona och vi håller på med ett grupparbete om eran organisation, en fråga vi ska besvara i vårat grupparbete är: Hur läkare utan gränser får in pengar? Vi gick då in på eran hemsida och sökte upp informationen, och det står såhär: " Över 90 procent av våra totala inkomster världen över kommer från privata givare, inte från statliga organ. Detta gör att vi själva har frihet att bedöma var våra insatser behövs mest och inte styrs av andra intressen." Det står "över 90%" vart kommer dom resterande pengarna från? Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Ludwig,

    Tack för er fråga och för att ni tänker på Läkare Utan Gränser!

    Som ni har läst så finansieras Läkare Utan Gränser internationellt till över 90 procent av gåvor från privata givare. Resten är bidrag från regeringar och deras biståndsorgan samt internationella samfund. Genom den stora andelen privata gåvor kan vi bibehålla vårt oberoende och vår handlingsfrihet.

    Den informationen och mycket mer går också att hitta på vår hemsida.
    Aktuella siffror för Sverige hittar ni i vår årsredovisning.

    Vänliga hälsningar,

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy