En fråga om de globala målen och hjälporganisationer i Sverige

Hej
Jag gick förra våren en distanskurs på KI som hette global hälsa. Där pratade vi mycket om globala målen. Hans Rosling var en av lärarna. Globala målen är en gigantisk utmaning och målen går egentligen i varandra. Dom är varandras förutsättningar. Under kursen fick många av oss en känsla av att en förutsättning för hälsa och positiv utveckling i ett land och i världen är att det inte finns krig, terror, diktatur, konflikter, korruption och utbredd kriminalitet, vapen- och  och droghandel.
Min fråga är om Läkare utan gränser kan tänka sig att börja använda sig mer av globala målen loggan för jag tänker att mål 17 - genomförande genom partnerskap - inte är mer avancerat än att alla som vill och strävar mot att vi klarar den här utmaningen blir varandras partners. Men då måste alla människor känna till målen - och börja engagera sig i dom. Därför vore det bra om globala målenloggan blev lika vanlig som loggorna för facebook, twitter, fairtrade osv.

Majoriteten i Sverige känner inte till dom här målen och när jag tittat på olika hjälporganisationer så marknadsför man inte sig själv med den här loggan. När jag frågat bland andra Unicef varför dom inte använder den mer svarar dom att dom måste positionera sig själv.  Så inte ens inom FN använder man loggan för att sprida kunskap om att målen finns. Tvärtom verkar man se dom olika hjälporganisationerna som konkurrenter om medel istället för partners för att vi ska förändra världen.
I en studie organisationen WeEffect gjort var det bara 29 % som kände till dom globala målen i Sverige. 80 % tror inte att vi kan klara dom.

Jag har av We Effect och Unicef fått information om vilka av målen dom arbetar mest med och det vore bra om även Läkare utan gränser ville peka ut vilka av målen som man huvudsakligen arbetare med.
We Effect - mål 1,2,5,8,9,10,11,12
Unicef - mål 1-6, 8, 10, 16 och 17

Kommentarer

  • Hej Anne,

    Tack för din fråga!

    Vi är en humanitär medicinsk organisation och därför jobbar vi inte med hållbar utveckling.
    Vi ingår inte heller i FN-systemet som sådant, även om vi samarbetar med RFN och partners i många kontexter.

    Vi följer processen med SDG:s till viss nivå när den berör relevanta ämnen som matsäkerhet (2), hälsa (3) vatten och sanitet (6), eller fred (16), men vi följer varken FN:s formella styrning eller själva målstrategin som sådan. Vi anser också att det i möjligaste mån bör hållas frikopplat från principbaserad humanitär hjälp.

    Här hittar du ett exempel på den typen av resonemang vår organisation för vad gäller MDG/SDG: http://www.msf.org/en/topics/sustainable-development-goals.

    Hälsningar,
  • Tack för snabbt svar. Personligen tror jag inte att vi kan uppnå dom här globala målen om inte alla människor först blir medvetna om att dom finns och sen tar dom till sig och använder dom i sitt vardagliga liv. För jag tror inte att det är världens ledare som kan förändra världen utan världens folk.
    UNSDSN räknar med att det kommer att kosta ungefär 12 000 miljarder kronor per år att finansiera dom globala målen. Jag gissar att jag ger cirka 10 000 kronor per år till olika organisationer. Om det fanns 2 miljarder vuxna människor på jorden som också gjorde det så blir det 20 000 miljarder kronor.
    Allmänheten skulle kunna finansiera målen om dom bara blev tillräckligt engagerade. Inte dom företag som Unicef tex söker partnerskap med. För ofta är det ju faktiskt företag och deras vinstintresse som står bakom krigen. Vapenindustrin är till exempel ingen liten industri. Men när man pratar om företag ska man komma ihåg att dom är bemannade av människor som tillhör allmänheten.

    We Effect - mål 1,2,5,8,9,10,11,12
    Unicef - mål 1-6, 8, 10, 16 och 17
    Läkare utan gränser - mål 2, 3, 6 och 16

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy