Tv-kampanj

Nedan finns frågor och svar om vår Tv-kampanj.

Läkare Utan Gränser

Kommentarer

  • Varför gör ni Tv-reklam?
    Tv-reklamens syfte är att få fler att bli månadsgivare till Läkare Utan Gränser. Vi kommunicerar detta budskap i flera kanaler, TV är en av dessa. Det är tack vare våra givare som vi kan finnas på plats och ge vård till de som behöver den mest, deras gåvor är avgörande för vårt arbete, därför går vi proaktivt ut med detta budskap.

    Kostnaden för Tv-reklamen ingår i våra totala insamlingskostnader. Vi strävar alltid efter att så stor del som möjligt av de insamlade medlen ska gå till insatser runt om i världen. Under 2015 gick 8,3 procent av våra intäkter till insamlingskostnader,1,7 procent till administrativa kostnader och hela 90 % kunde avvaras till det ideella ändamålet. De kostnader vi har får vi tillbaka mångdubbelt vilket gör att vi kan bistå ännu fler människor med livsviktig vård runt om i världen.

    Skildrar filmen en verklig berättelse? ´
    Personen i början och precis i slutet av filmen är skådespelare. Anledningen till att vi valde att utforma filmen på det här viset beror på att vi vill visa människor hur viktigt och i många fall livsavgörande det är att snabbt kunna vara på plats i hårt drabbade områden.
    Vi valde att kommunicera det budskapet på detta sätt och tror samt hoppas på att det framgår att scenariot som utspelas i delar av filmen är fiktivt.

    Varför säger ni att man inte kan förutse katastrofer?
    I Tv-reklamen vill vi lyfta fram den individuella upplevelsen av en kris och katastrof. Betydelsen för den enskilda individen. Man kan i vissa fall förutspå händelser som kommer innebära humanitärt lidande men det är omöjligt att i förhand kunna bedöma omfattning, behov av resurser och konsekvenser fullt ut.

    Arbetar ni bara i katastrofområden?
    Vi ger humanitär medicinsk katastrofhjälp till människor som drabbats av väpnade konflikter, kriser, epidemier och naturkatastrofer samt till befolkningsgrupper som saknar hälsovård på grund av social eller geografisk isolering.
    Vi har egna projekt i närmre 70 länder runt om i världen. Förra året skickade vi ut cirka 2 700 internationella fältarbetare på över 7 000 uppdrag. Tillsammans med cirka 31 000 lokalt anställda bedriver de vår verksamhet i fält.

    Vänliga hälsningar,

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy