Fråga kring fördelning av ändamålskostnaderna

Hej,

Har en fråga gällande fördelningen av ändamålskostnader.

För 2014 var 89 % av era totala kostnader "ändamålskostnader". Av dessa var 55,3 procentenheter "Medel till fältprojekt", vilket jag tolkar som kostnader som är direkt hänförbara till ert arbete ute på fält. Dvs, det man helst ser sitt bidrag användas till.

Dock är hela 24 procentenheter av era "ändamålskostnader" något som benämns "Överskott hos op. sek. i Bryssel för framtida verks." Vad innebär denna post? I och med att en väldigt stor del (24%) av bidragen går till denna post, och den inte verkar vara hänförlig till ert arbete ute på fält, så är jag intresserad att veta vad dessa bidragspengar används till?

Tack för ert arbete!

Kommentarer

  • Hej!

    Läkare Utan Gränser är en internationell organisation bestående av 24 nationella och regionala enheter som är styrda som föreningar. I Sverige arbetar vi med insamling, rekrytering och kommunikation, samt visst stöd till fältverksamheten.

    Fem av dessa enheter (Frankrike, Belgien, Holland, Spanien och Schweiz) är så kallade operativa sektioner. Det är härifrån våra projekt drivs: här beslutas när, var och vilka insatser som är nödvändiga.

    Läkare Utan Gränser i Sverige har ett nära samarbete med den operativa sektionen i Belgien. Det innebär bland annat att vi hjälper till att finansiera de fältprojekt som den belgiska sektionen driver.

    Under 2014 fick den belgiska sektionen ett överskott eftersom de insamlade medlen översteg kostnaderna. Överskottet används i hiv- och katastrofprojekt, alltså vår konkreta fältverksamhet för våra patienter. Därför har vi i samråd med vår revisor kommit fram till att det bör redovisas bland våra ändamålskostnader.

    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.