Fråga om er verksamhet utanför Mosul

Jag hoppas ni planerar fältinsatser utanför Mosul. Jag antar att ni vet att situationen är desperat. Information ges bla genom journalist Magda Gad som är på plats.

Kommentarer

  • Hej Katarina,

    Innan vi som organisation kan starta igång sjukvårdsinsatser på platser runtom i världen, oavsett om det gäller en pågående konflikt eller i en naturkatastrof, för vi alltid en dialog med alla inblandade aktörer och eventuella stridande parter i en konflikt, för att kunna garantera vår personal och våra patienters säkerhet. Detta har inte varit möjligt i fallet med Mosul och därför har vi inte kunnat starta upp några akutinsatser inne i Mosul som för tillfället är en krigszon.

    Sedan striderna startade har vi jobbat hårt för att öka våra insatser runt Mosul och så nära frontlinjerna som möjligt. I nuläget har vi upprättat ett kirurgiskt fältsjukhus beläget strax norr om Mosul och är i processen att inrätta ytterligare ett fältsjukhus söder om staden för att kunna behandla skadade människor. Det planeras även för att skicka mobila medicinska team ännu närmare frontlinjerna vars uppgift blir att stabilisera patienterna på plats och därefter slussa dem vidare till de båda fältsjukhusen för operation.

    Om du vill läsa mer om vårt arbete och våra utökade insatser omkring Mosul kan du göra det här: https://lakareutangranser.se/nyheter/vi-utokar-....

    Hälsningar,

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy