Kampanjen "A fair shot"

Vad handlar kampanjen "A fair shot" om?

Kommentarer

  • Kampanjen driver frågan om lägre priser på vaccin. Kostnaden för att vaccinera ett barn har ökat markant de senaste åren.

    Just nu fokuserar vi på att sänka priset på pneumokockvaccin som ger skydd mot lunginflammation och andra luftvägssjukdomar. Lunginflammation är den främsta dödsorsaken bland barn under fem år – nära en miljon barn dör varje år, de flesta i låginkomstländer. Vaccinet är ohållbart dyrt i många delar av världen.

    Vi vill att alla barn ska få en rättvis chans att få de doser av lunginflammationsvaccinet som de behöver för att få ett fullgott skydd mot sjukdomen. Det betyder också att vi vill att alla länder ska få en rättvis chans att förhandla om vaccinpriser som de har råd med.

    Läkemedelsbolagen måste göra sitt för att sänka priserna på vaccin och den totala kostnaden för att vaccinera ett barn. Lägre vaccinpriser är inte den enda lösningen, men det är absolut en förutsättning för att kunna vaccinera fler barn.

    Läkare Utan Gränser lanserar därför en namninsamling för att sätta press på läkemedelsbolagen.

    Vänliga hälsningar,

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy