Varför behövs kampanjen "A fair shot" nu?

Varför lanserar Läkare Utan Gränser en namninsamling för att sätta press på läkemedelsbolagen nu?

Kommentarer

  • Läkare Utan Gränser har, precis som regeringar och sjukvårdssystem, stått inför en enorm prisökning på vaccin de senaste 14 åren. I maj talade över 60 länder ut mot höga vaccinpriser under det årliga World Health Assembly, och alla 193 medlemsländer i Världshälsoorganisationen (WHO) antog enhälligt en banbrytande resolution om sin oro över stigande priser på vaccin.

    Även de kraftigast subventionerade prisnivåerna för att vaccinera ett barn så att det får ett fullgott skydd, som endast de fattigaste länderna i världen får tillgång till, är för höga. Närmare bestämt 68 procent högre än vad de var för bara tio år sedan.

    Priser som snabbt skjuter i höjden är ett betydande hinder för att skydda de mest utsatta barnen mot några av världens dödligaste sjukdomar, inklusive lunginflammation som är den främsta dödsorsaken bland barn under fem år.

    I många år har vi försökt förhandla med Pfizer och GlaxoSmithKline (GSK) för att få dem att sänka priset på det livräddande lunginflammationsvaccinet.

    Förhandlingarna har inte gett resultat, därför ber vi om din hjälp.

    Vänliga hälsningar,

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy