Stor skillnad i värdering mellan bilpriser.se och ert uppskattade auktionspris resp bilhandlarpris

Hej,

Rörande objekt: 727933 (VW Passat 1.4 TSI Multifuel Variant Masters)

I er annons anger ni:
Uppskattat auktionspris: 140 000 - 160 000kr
Ca pris hos bilhandlaren: 185 000.

När jag matar in regnr och kompletterar med exakt samma förfinade uppgifter som står i er annons anger er systersite Bilpriser.se:
"Bilhandlarpris
130 600 kr, Ca pris hos bilhandlaren
Privatpris 113 600 - 122 700 kr, Ca pris vid köp hos privatperson"

Vad kan anledningen vara till den stora skillnaden?!

Jag uppfattar att ni i er annons verkar ha råkat ange alldeles för höga värden som dessvärre kan trissa upp budgivningen över vad som egentligen bör vara bilens marknadsvärde.

Hoppas att ni har möjlighet att kolla upp detta i god till innan auktionen avslutas! (12/9 21:30)

Pierre F

Kommentarer

  • Hej Pierre

    När det gäller skillnaderna i värdering hos bilpriser.se respektive kvd.se så gäller följande. De uppskattade priserna på bilpriser är en generell värdering av en bil med likvärdig utrustning, ålder och mätarställning. Det är alltså egentligen ingen värdering av den specifika bilen. När man gör värderingen som syns på kvd.se däremot så har man bilen i fråga hos sig och har gått igenom den grundligt. De uppskattade priserna där är alltså med hänsyn till den specifika bilens faktiska skick och eventuella brister.

    Med vänliga hälsningar

    Sanna R
  • Objekt med reg.nr: PNJ 931 // Renault Clio III-2006 Uppskatat pris:49.000 kr.
    Bilpriser.se-Pris hos bilhandlare:20.400 kr. Oavsett om bilen är genomgången hos Er eller inte kan inte priserna vara olika med 150% eller??
    Mvh,
    Sorin

    Sorin Calinescu
  • Hej Sorin,

    Det stämmer att PNJ 931 är felvärderad. Em omvärdering kommer att göras. Tack för att du var uppmärksam på detta.

    Oscar
  • Vore tacksam om KVD kan förtydliga en sak ang "uppskattat auktionspris" respektive "bilhandlarpris". Om budgivningen sker exkl moms, anges då även uppskattat pris och bilhandlarpris exkl moms, eller är dessa "värderingar" inkl moms? Kan vara lite vilseledande på exempelvis en pick-up som objektnummer 744053 (21/2, kl 9.08)

    Erik
  • Hejsan!

    På varje bil uttrycker vi alla värden med samma ’enhet’.
    Om budgivningen sker exkl moms så är även uppskattat auktionspris och ca pris hos bilhandlaren även de angivna exkl moms.
    Däremot kan det finnas två bilar efter varann (nästan bara på lätta lastbilslistan) där den ena har värdet uttryckt exkl moms och den andra inkl ej avlyftbar moms.

    Det styrs helt och hållet om det finns s k levande moms kvar i bilen.
    (Huruvida det finns levande moms eller ej har med det tidigare ägandet att göra, men det är något budgivaren kan ta för givet att det stämmer, dvs om om vi säger att budgivning sker exkl moms så FINNS det levande moms i bilen.)

    MVH
    Caroline
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.