Komma överens i efterhand om slutpris är under reservationspris?

Anta att jag budar på en bil, och vinner budgivningen, men till ett belopp som är lägre än reservationspris. Om säljaren inte godtar budet, finns möjlighet att komma överens i efterhand direkt med säljaren?

Ex. hoja budet till en nivå som båda är OK med. Eller är det enbart det (för låga) budet eller inget som gäller för köparen att ta ställningen till?

Fredrik

Kommentarer

  • Hej!

    Auktioner som avslutas under reservationspris skall genomgå en mäklingsprocess mellan budgivaren och säljaren. KVD kommer kontakta båda parter för att se i fall dem kan komma överrens, antingen så kommer säljaren acceptera ditt lagda bud, alternativt så får du höja till en summa som säljaren accepterar.

    Trevlig dag.

    Oscar
  • Om jag har högsta bud men det är under reservationspriset och säljaren godkänner det. Är jag då bunden av det och måste fullfölja, eller åtminstone betala inropsavgift?

    Jan Johansson
  • Hej!

    Tack för ditt mail.
    Man är som högsta budgivare bunden till sitt bud, dvs om säljaren accepterar ditt bud så är det bindande. Fullföljer man inte köpet i detta läge så blir man debiterad inropsavgiften.

    Önskar dig en fin dag vidare!

    Sanna
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.