Kan någon trissa upp priserna?

Budtrissning har tagits upp i en tidigare fråga (kundo.se/org/kvd/d/budtrissning-5/) men jag vill ändå ställa en ny fråga om detta. I den budgivning jag just vunnit kändes det som om jag råkade ut för en person som, i slutskedet av auktionen, drev upp priset till högsta uppskattade auktionspriset i 1000 kronorssteg. Har KVD stenkoll på vilka det faktiskt är som lägger buden så att man inte drabbas av någon försöker trissa upp priserna det som går? Går det att i efterhand få reda på vem det är man gett bud mot?

Mattias

Kommentarer

  • Hej Mattias!

    Tåkigt att det upplevs på detta sättet. Vi har auktionsbevakning på objekten och auktionerna bevakas utav KVD. I dem fall som det då uppfattas på ett konstigt sätt så kommer dessa kunder kontaktas utav oss för en förklaring utav deras bud. Det svåra är att i stort sätt alla kunder sitter i samma sits, en höjning på 1000 kr behöver inte alls vara en trissning, utan det kan i själva verket lika gärna vara en annan person som är lika intresserad som du utav att köpa objektet. KVD garanterar att vi sjävla (KVD) inte budar på objekten och med vår erfarenhet sätter stopp för de bud som verkligen är upptrissningsbud/felbud.

    Vi kan inte ge ut några uppgifter på någon användare då dessa uppgifter är anonyma vid registrering.

    Trevlig dag.

    Oscar
  • Hej Oscar och tack för svaret.

    Jag är helt övertygad om att de flesta budgivare naturligtvis är seriösa men det är svårt för mig som budgivare att veta om man skulle råka ut för en oseriös motbudgivare. Det jag beskriver är förstås min egen upplevelse och den behöver inte alls överensstämma med de andra budgivarnas upplevelse eller avsikt. Så, det är bra att veta att KVD har koll på budgivningarna och gör seriösa undersökningar om det skulle behövas.

    Hälsningar
    Mattias

  • Hej Mattias,

    Som min kollega också skrev i tidigare mail så har vi en auktionsbevakning som håller koll på just detta. Sen ska man alltid vara medveten om att bud är bindande, och hamnar man som högsta budgivare men sedan drar sig ur auktionen så blir man debiterad inropsavgiften. Vi kan aldrig förbjuda kunder att lägga de bud dem vill, utan det är helt upp till var och en. Alla har också olika taktiker för att vinna den bil de är intresserade utav.
    Vi vill såklart att alla våra budgivare skall känna sig trygga med att våra budgivningar går rätt till. Så känner du någon som helst oro för detta så uppskattar vi att du tar kontakt med oss i växeln så hjälper vi till att reda ut det!

    Jag önskar dig en fin dag vidare.

    Sanna