Export

Vissa bilar som säljs kan inte exporteras, och tydligen är det säljaren som bestämmer det.
Innebär det att köparen i sin tur inte kan exportera fordonet?

Anders Bertilsson

Kommentarer

  • Hej!

    Det stämmer att det är säljaren som bestämmer om objektet säljs på export från KVD eller ej. Köparen måste då alltså vara bosatt på en svensk adress. Nej, vad köparen väljer att göra med objektet efteråt har verken KVD eller föregående ägare till objekte någonting med att göra.

    Oscar
  • Hej!
    Varför KVD informerar saken endast text "Ogiltig budgivare" Det vore bättre att säga den verkliga orsaken.
    Jag tror att praxis sälja bara svensk kunden är inom EU olagligt eller åtminstone ifrågasättas .

    Ismo
  • Säljande part avgör ifall objektet får säljas på direkt export ifrån KVD eller ej. Då vi inte äger objetket utan hjälper kunden i fråga att sälja det vidare så gör vi som säljaren säger. Den verkliga orsaken är då att kontot du budar ifrån inte är registrerat på en svensk adress, vilket leder till att "ogiltlig budgivare" visas på det objekt som då inte får säljas på direkt export i från KVD.

    Hoppas du kan finna intresse för ett objekt som kan säljas på export. Inne på www.kvdauctions.com finner du endast objekt som kan exporteras.

    Trevlig dag!

    Oscar
  • Jag rekommenderar att i stället att blockera ut en del av köpare, ni hjälper alla ägarna att sälja bilar utomlands. Det är ju i deras intresse att få bäst pris på bilen. Kanske ni själva kan också tjänä ett par öre med detta...

    Sami
  • Hej!

    Varför skulle en säljare inte vilja att bilen säljs på direkt export?

    Finns alla bilar som kan säljas på direkt export på kvdauctions.com eller är det ändå bättre att kolla på svenska auktionssidan?

    Rene
  • Hej!

    En anledning till att en del säljare väljer att inte låta bilen gå för direktexport är att det då vanligtvis tar längre tid innan affären kan avslutas och säljaren får ta del av sin förtjänst.
    Det kan dock finnas fler skäl än detta, men det är ingenting som vi väljer att fråga våra uppdragsgivare om.

    På kvdauctions.com finns endast de bilar som är tillgängliga för export.

    Med vänliga hälsningar

    Sanna R
  • Tack Sanna,

    bara för att vara helt säker på det: Är det sant att på kvd.se finns det inga bilar som kan exporteras som inte finns också på kvdauctions.com? Med andra ord om jag vill köpa en bil för export finns ingen anledning att kolla på kvd.se?

    mvh

    René

    Rene
  • Hejsan René!

    Tack för din fråga!

    Vi har bilar som kan exporteras på kvd.se absolut men kvdauktions.com finns det bara bilar som kan exporteras. Om du ska du exportera så rekomenderar jag att kika där.

    MVH

    Caroline
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.