Bud under reservationspris

Såg just frågan med rubriken "Är bud under reservationspris bindande?" där ni svarar att det är bindande till säljaren godkänner/avslår budet. Jag har fått ett annat svar i en chatt för ca. 1,5 år sedan att det inte är bindande om det inte kommit upp till reservationspris.
Det är ju ganska avgörande om man budar på fler bilar och man hamnar högst på en eller flera. Som jag förstod det så får man ett erbjudande om man är högst men under reservationspris som man kan godta eller avböja.
Ni är ganska vingliga i beskrivningen av reservationspris, ex. "Reservationspris är det lägsta marknadsvärde (minimipris) säljaren av det specifika objektet kan tänka sig."
Och sedan: "Om en auktion skulle avslutas med ett högsta bud som är under reservationspris, ska säljaren godkänna högsta bud innan affären avslutas"
Dessa två motsäger varandra, är reservationspriset det lägsta säljaren kan tänka sig, så ska väl inte mitt bud under reservationspriset anses vara bindande?
Olle

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Alla bud är bindande även dem under reservationspriset.
    Reservationspris är egentligen en gräns under vilken vi inte får sälja bilen
    utan att fråga ägaren. Det är fortfarande upp till ägaren att bestämma om de
    vill sälja under det eller inte.  Är inte
    den gränsen uppnådd, tittar vi tillsammans med ägaren hur långt ifrån reservationspriset
    högsta budet är. Det kanske saknas bara några 100 kr till reservationspriset i
    sådana fall är det inte mycket att orda om och budet godkänns. Ibland kan det
    saknas mer än så   Oftast är det först under kommande arbetsdag
    som detta kan avgöras.

    Agnieszka
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.