Bilens ålder

Hur beräknas bilens ålder? Från tillverkningsdatum eller från det datum när bilen första gången togs i trafik?
Per

Kommentarer

  • Hej Per!

    Bilens modellår definieras av tillverkaren, och många producenter påbörjar produceringen av nästa års modell redan året innan.
    Så modellåret är det som tillverkaren uppger, men vi har även information om vilken år/månad bilen tillverkades och datum för när den först sattes i trafik under "Bilfakta" i auktionerna.
    Kundtjänst
  • Jag tänkte närmast på ert krav på min bil vid ev. försäljning 'ej äldre än 10 år'
    dvs den får alltså vara 10 år och 11 månader räknat från när den första gången togs i trafik eller när den tillverkades? (I mitt fall  togs i trafik första gången 2007-06-15, tillverkad 2007-05 )
    Per
  • Det finns undantag där vi säljer en bil som är äldre än 10 år.
    Jag skulle rekommendera att du slog en signal in till oss på: 010-167 30 00.
    Så kan du prata med en av våra säljare om din bil och få hjälp med lite mer information.
    Mark