avslut under reservationspris

Hej! Jag undrar vad som händer om en auktion avslutas under reservationspris men jag har lagt ett maxbud som är minst reservationspris? Är det priset som auktionen avslutas på som gäller eller kan priset höjas till reservationspriset efter avslutad auktion?

Patrik Öhrström

Kommentarer

  • Reservationspris är det lägsta marknadsvärde (minimipris) säljaren av det specifika objektet kan tänka sig. Reservationspriset anges aldrig öppet utan enbart i form av om det är uppnått eller ej. Om en auktion skulle avslutas med ett högsta bud som är under reservationspris, ska säljaren godkänna högsta bud innan affären avslutas. Reservationspris sätts under överenskommelse mellan KVD och säljaren, och accepteras bara på en nivå så att objektet med största sannolikhet säljs. Som köpare är du som vinnande budgivare alltid bunden vid ditt bud, även om reservationspriset inte är uppnått.

    Cathina
  • Hej!

    Är också nyfiken på frågan som ställdes ang. maxbud... Tar auktionen inte hänsyn till maxbud? För precis som föregående frågeställare skrev så kan jag ju ha lagt ett maxbud som överstiger reservationspris men att auktionen stannar på ett pris under mitt maxbud (och under reservationspris). Kan man då inte förhandla med säljaren ang. detta? jag har ju trots att gått med på dennes reservationspris (genom mitt maxbud).

    Lotta Westin
  • Hej,
    Tack för din fråga.
    Det är enbart budet som syns på hemsidan, alltså inte taket på maxbudet som vi tittar på. Däremot är det inte uteslutet att man inte kan få köpa bilen under reservationspriset. Säljare kan rakt av godkänna högsta budet eller försöker vi jämka mellan högsta budgivare och säljaren.
    Agnieszka
  • HejJag undrar hur det är om man har det högsta priset, men att det är under reservationspris men det inte blir någon affär, är det någon kostnad för den som har högsta budet?
    Uffe
  • Hej Uffe. Nej det blir då ingen kostnad för Högsta budgivare om Du står fast vid ditt bud och det inte blir accepterat.
    Kundtjänst
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.