Vart produceras era makaroner?

Hej! jag jobbar just nu med ett hemkunskapsarbete, och skulle behöva veta vart era mackaroner tillverkas. Vilken transportväg har makaronerna från jord till butik? och kartongerna, hur och var produceras dem?

Kommentarer

  • Hej August

    Våra makaroner tillverkas på våran fabrik i Järna på mjöl som levereras in via lastbil eller tåg.

    Förpackningarna tillverkas i Estland

  • Odlas allt mjöl i Sverige?
  • Hej Rickard!

    Vi köper så mycket som möjligt från svenska gårdar men durumvete som behövs för att tillverka makaroner räcker inte till och vi köper den även från Italien.

    Om du föredrar helsvensk pasta kan vi varmt  rekommendera Kungsörnens Gottlandspasta som består av 100% Gotländskt durumvetemjöl!
  • Hej
    En fråga om tillverkningsland:

    1) Tillverkas alla era pastasorter i Sverige?

    2) Kan ni börja tillverka nudlar som man kan ha till asiatiska rätter? Alltså som är formade lite zigg zack jämfört med vanlig spagetti.

    Det vore roligt att kunna köpa Svenska nudlar, för det känns så onödigt att transportera nudlar från andra delar av världen, såsom skett med nudlar jag har sett i butiken.

    Vänligen Mia
  • Hej Mia.

    Alla våra pastasorter tillverkas i Sverige. Tyvärr kan vi inte tillverka nudlar i nuläget.
  • Borrar ni i makaronerna?
  • Nej vi borrar inte i makaronerna. Vi har en litet klipp på vår hemsida där man kan få en inblick i pasta tillverkningen.
    Du kan se klippet här:
    https://www.kungsornen.se/tips-och-tricks/kungsornen-play/pastafabrik-jarna/

  • Hej vi jobbar på en skoluppgift och vi har valt att presentera om eran pasta, vi har en fråga.

    När ni tillverkar och transporterar hur tänker ni kring miljön.

    mvh
    Ebba Saga
  • Hej Saga och Ebba

    Tack för att ni kontaktade oss med era frågor. Just nu tar vi emot många förfrågningar, och tyvärr har vi inte tid och möjlighet att svara på frågor kring skoluppgifter eller delta i intervjuer.

    Önskar er stort lycka till med arbetet!

    Du kan alltid läsa mer information om vår verksamhet på Lantmännens Hemsida.