Kungsörnens Rågsikt - Ok att byta till rågmjöl + vetemjöl?

Jag har bakat flera olika sorters matbröd där recepten innehåller både rent rågmjöl, rent vetemjöl och dessutom rågsikt. Resultaten varit lyckade men jag undrar om rågsikten bidrar till något speciellt eller går den mängden mjöl att byta ut till motsvarande mängder råg- respektive vetemjöl och få samma resultat?

Rågsikt är en blandning av 60% vete och 40% siktat råg. Du kan prova med vete- respektive rågmjöl med denna fördelning, men resultatet kan bli lite annorlunda eftersom det är siktat rågmjöl i rågsikten.
Linda

Kommentarer

  • 60% vetemjöl+40%rågmjöl = rågsikt
    Är det samma som 6dl vetemjöl+ 4 dl rågmjöl.
    Tänkte blanda själv, eftersom det andra har jag hemma.
    Tacksam för svar.
    Vänliga hälsningar Angela
    Angela Sandberg
  • Hej Angela.

    Det stämmer! Lycka till med baket!
    Linda
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.