Kungsörnens Raggmunkar förpackning varför försvann plastpåsen?

Köpte idag raggmunk där den vanliga plasten som den brukar packas i saknades. Kändes verkligen ofräscht med raggmunken bara nedkastad i pappkartong. Om det är miljöskäl skulle ett annat tunnare papper om raggmunkarna göra det mer aptitligt.

Kommentarer

  • Hej Marie.

    Tack för att du kontaktade oss.

    Plastpåsen är borttagen av miljöskäl. Det är rätt att det inte ska vara någon plastpåse i. Förpackningen är livsmedelsgodkänd och uppfyller därmed alla gällande regler. Vet inget bäst före på förpackningen, men vi har gjort justeringar både på linjen och på förpackningen vid senare produktionstillfällen för att minimera glipor i förpackningen.

    Förpackningen har en så kallad coating (skyddsbarriär) på insidan som skyddar produkten. Liknande förpackningar ser man tex om man köper färdig panerad fisk som är fryst. Oavsett om raggmunkarna ligger i en innerpåse eller inte, så kan kylkedjan brytas vid hemtransport beroende på hur långt man bor ifrån affären. Bra att ha med sig en kylväska så att frysvarorna håller sig frysta speciellt när det är varmt ute.

    Det har gjorts migrationstester och förpackningen är godkänd.

  • Hej,

    Jag undrar angående samma produkt, samt era pannkakor. Vad är det för slags coating? Är förpackningen/coatingen fri från PFAS och bisfenoler?

    Tacksam för snabbt svar då jag nu blev väldigt orolig.

    Anna
  • Hej Anna.

    Tack för din fråga! Beklagar sen återkoppling.

    Vi har mottagit svar från vår förpackningsleverantör. De menar att det inte finns BPA eller PFAS adderat till förpackningsmaterialet, men de utför dock inga rutin analyser som bekräftar detta.

    Så du borde kunna tryggt fortsätta äta våra pannkakor 😊
    Linda
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.