Jag misslyckas att baka bröd, vad gör jag för fel?

Jag försöker lära mig baka bröd. Oftast med vetemjöl, frallor tex. De blir inte färdigbakade även om jag har brödet inne i ugnen dubbelt så lång tid än receptangivelsen, och då blir bröden ofta stenhårda! Det går inte att äta. Inte färdiga och stenhårda. Det blir ofta soppåsen direkt. Min ugn är så pass varm att jag behöver sänka temperaturen något. Nu ska jag försöka med lantbrödsmjöl fyra sädeslag som jag köpt. Men jag kommer troligen att misslyckas. Jag är nära på att ge upp och strunta i att baka mitt eget bröd, men jag tycker att det blir mycket godare och bättre än det jag köper i butik, när jag då och då lyckas.  Och jag tycker att det är roligt, Kan ni hjälpa mig?  Jag knådar degen för hand i tio minuter.
Lena

Kommentarer

  • Hej Lena.

    Tack för att du kontaktade oss! Beklagar sent svar.

    Deg och färdigt bröd är ett komplext samband med många beroenden.
    Degbearbetningen är ytterst betydelsefull för hur slutresultatet blir till exempel.
    Är degen underbearbetad så finns en risk att brödet blir hårt och torrt ganska snabbt. Att knåda degen för hand är ofta svårt tillskillnad från att använda en degmaskin hemma. Rekommenderar att dubbla tiden om det bearbetas för hand.

    Ugnen är en kritisk faktor i brödbak såklart. Men bör bli bra om ugnsvärme-rekommendationerna följs.

    Ingredienserna spelar också roll och i synnerhet vilken vattentillsättning man har till degen. Alla recept man stöter på, på nätet, är inte alltid optimalt formulerade. Tillsätt gärna fett (antingen rapsolja eller margarin [ister ännu bättre]) till franskbrödsdegen så blir de inte fullt så hårda. 2-4 % av total mjölmängd kan kund tillsätta ”fett”.

    Linda
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.