Kungsörnens frysta pannkakor varför utan plastpåse?

Sen ett tag har ni tagit bort plastpåsen runt de frysta pannkakorna. Förstår att det kan vara av kostnads och miljöskäl men den fyllde ju även en funktion som barriär mot ämnen som kan migrera in i pannkakorna. Från tryckfärgen som används på ytterkartongen men även mot tryckfärg på andra förpackningar som ligger mot pannkaksförpackningen i frysen hos kund, i affären under transport mm.  Detta går ju unde Indirect food contact regelverket. Hur har ni löst detta? Fråga 2 är om pappkartongen som går under Direct food contact regelverket. Är det enbart nytt material i kartongen? Eller den består av återvunnet papper?

Kommentarer

  • Hej Catharina.

    Tack för att du kontaktade oss!

    Den drivande anledningen till den borttagna påsen är hållbarhetsaspekten då det tillåter oss att reducera vår användning av plast med 1,8 ton per år på enbart denna produkten.
    Men det är även en arbetsmiljöfråga då borttagning av plastpåsen tillåter oss att helt automatisera processen som innan var delvis manuell.

    Tryckfärg som använd finns listade i Schweiziska Swiss Ordinance.

    Sen frågan gällande mat säkerheten av att packa direkt i kartongen så är detta självklart väldigt viktigt för oss, och vi har utfört såväl lagringstester samt migrationstester med godkända resultat. Kartongen är belagd med en coating på insidan för önskade barriäregenskaper för att skydda produkten. Detta är samma typ av coating som används som standard för många olika frysta produkter i kartong förpackningar.

    Det stämmer att det är återvunnet pappersmaterial i dessa kartonger (tillsammans med ett lager PE). Förpackningen är självklart testad för förvaring av livsmedel.

    Så vi känner oss säkra med den undersökning och tester vi har gjort och att vi levererar en säker produkt.
    Linda
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.