Hur får ni bort lektiner i Kungsörnens bönpasta?

Hej
Jag jobbar som rådgivare vid Livsmedelsverket och vi får ibland frågor från allmänheten om lektiner i bönor. Jag undrar därför hur går det till att få bort lektinerna i de vita bönor som används till er bönpasta?

Med vänlig hälsning
Åsa Rosengren

Kommentarer

  • Hej Åsa.

    Tack för att du kontaktade oss!

    Bönpastan tillverkas med 30% bönmjöl gjort av malda torkade bönor. Dessa bönor är varken värmebehandlade eller blötlagda. Analyser har dock visat att värmebehandlingen under pastatillverkningen och under kokningen kraftigt minskar de oönskade ämnena som bönorna bidrar med och vi anser därför att ingen fara finns för konsumenterna att få obehag vid konsumtion av bönpastan.

    Linda
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.