timdebitering

Jag har ett röligt elpris. Hur kan jag se om min elmätare stödjer timdebitering
Dirk Kopplin

Kommentarer

  • Hej,
    Din mätare stödjer timdebitering.
    Det finns inget sätt du själv enkelt kan se det, men bor du inom Kungälv Energis nätområde så stödjerdin mätare timdebitering.
    Elin Nordvall Kundservice
  • Hur gör man för att ni skall skicka timavläsning till den jag har avtal med?
    Richard Hallberg
  • Hej Richard,
    Du tar kontakt med det bolag du köper el från, som informerar oss om att du som kund vill ha timdebitering.

    Elin Nordvall Kundservice
  • Eftersom mätaren stödjer timdebitering, kan jag själv följa förbrukningen på något sätt?
    Thomas Skruf
  • Hej Thomas!
    Du kan logga in på "Mina sidor" på vår hemsida för att se din förbrukningshistorik.
    Filippa Stjernberg Kundservice
  • I min timmätning så har det alltid endast gått hela kwh varje timma, t.ex. 0,00, 1,00, 2,00 etc, det är även på denna hela kwh bas som jag faktureras på mitt timabbonnemang. Detta är ju inte rätt, varför avrundas förbrukningen på detta sätt? I praktiken betyder det att timfaktureringen blir fel.  Så fungerar det t.ex. inte med Göteborg energi.
    Daniel
  • Hej Daniel,
    Enligt nuvarande mätföreskrifter är det tillräckligt att mäta enbart heltal och inga decimaler. Vi mäter enbart heltal i dagsläget - det som våra mätare klarar av.
    Elin Nordvall Kundservice
  • Hej! Angående att era mätare enbart mäter heltal, hur ser er tidplan ut för att uppdatera till mer moderna mätare, mer i likhet med andra nätägare?
    Hur kan vi som konsumenter (som ju inte kan välja annan nätleverantör) påverka detta? Som tidigare trådskrivare nämnde så innebär det ju att vi med timavtal inte faktureras korrekt.
    Ellen
  • Hej Ellen,
    Vi påbörjar utrullningen av de nya mätarna 2023 och de ska vara klart senast december 2024. Vi följer nuvarande mätföreskrifter även i dagsläget så i linje med den så fakturerar vi våra kunder rätt.

    Elin Nordvall Kundservice
  • Hej
    Angående avrundning av elförbrukning till heltal i timdebiteringen. Rundas förbrukningen alltid uppåt eller också neråt? Om jag har t.ex. en förbrukning på 1,1 kw/h för en viss timme får jag betala för 2 kw/h eller 1 kw/h? Det är rätt stor skillnad med dagens elpriser.
    Dirk Kopplin
  • Hej Dirk och Ellen,
    Om ni har en förbrukning på 1,1 kWh när ett klockslag passerar ett annat så flyttas 0,1 kWh över till nästkommande timme. Det görs alltså ingen avrundning timme för timme.
    Elin Nordvall Kundservice
  • Hej
    Hålls installationsplanen för de nya el-mätarna?
    I mitt område Hålta/ Veneröd skulle väl detta ske i augusti 2023?
    Kommer mätarna med fler utgångar än bara P1/Rj12, tex Han/Rj45?

    Vänligen/Christer
    Christer
  • Så som det ser ut i dagsläget så kommer tidplanen att hålla med planerad start i Augusti 2024 för Hålta/Veneröd (alltså inte augusti 2023 som du skrev).
    Mätaren har en HAN port av RJ12 standard. Inga fler utgångar.
    Elin Nordvall Kundservice