Elmätare

Hej!
Vad jag förstår har man "normalt" en elmätare installerad som mäter strömmen varje dygn och det är detta summerade månadsvärde som fakturan för eläntet baseras på?

Denna info skickas sen även till elleverantören? (Eller mäter de något ytterligare?)
Finns det möjlighet att bevaka sin dygnsförbrukning själv om nu data redan finns insamlat?

I nästa steg undrar jag det skulle innebära för oss om vi vill kunna bevaka vår timförbrukning? Vem/vilka kan/får installera en sådan elmätare och vem äger den sen?
Mvh Jenny
Jenny

Kommentarer

  • Hej,
    Bor du i Kungälv Energis nätområde så har du en elmätare som mäter förbrukning timvis. Det är dessa antal förbrukade kWh du ser på din faktura (ex i september ser du förbrukningen för augusti)

    Elnätsleverantören förser elhandlare (om annan än nätleverantör) med mätdata.

    Du kan redan nu se din förbrukning timme för timme. Det ser du på "Mina sidor".
    Kungälv Energi Kundservice
  • Hej igen,
    Jag undrar om det finns någon app länkad till detta? Så att man lätt kan följa sin förbrukning i telefonen?
    Jenny
  • Hej Jenny,
    Vi har ingen app tyvärr. Det är på "Mina sidor" du kan logga in med ditt bank Id och se. Du kan logga in via din dator eller via din telefon.

    Elin Nordvall Kundservice