Elhandelsavtal prisförändringar

Hej! Fick ett brev där ni förklarar att ni måste justera ert påslag per kWh på mitt rörliga elavtal på grund av att det är "turbulent på elmarknaden med kraftigt svängande priser". Innebär turbulens på elmarknaden en kostnadsökning för Kungälvs Energi? Om så är fallet, kan ni i så fall specificera dessa kostnader?

Annika

Kommentarer

  • Vår prishöjning med 1 öre i påslag för våra kunder med rörligt elpris beror på att elmarknadens priser svänger kraftigt och har så gjort under en längre tid.

    Vi har en kostnadsökning på grund av prisrisken som nu är på elmarknaden
    Elin Nordvall Kundservice
  • Tack för svar Elin.
    Jag kanske är dum, men jag förstår dock inte riktigt vad du menar med prisrisk.

    Vad är det för risk ni tar som kostar mer när priserna svänger kraftigt jämfört med om priserna är stabila?
    Annika
  • Vi har en högre prisrisk för tillfället, framförallt när det gäller volym, eller tidpunkt för gjorda prissäkringar, som inte stämmer överens med den prognostiserade förbrukningen.

    I ett sådant fall måste överförbrukningen köpas in till ett högre pris
    Elin Nordvall Kundservice