Effekttariffer

Vad är senaste informationen gällande er plan för införandet av tidsdifferientierade effekttariffer? Ni har tidigare sagt att detta kommer att ske i steg. Kommer något nytt att införas 2025?
Carl Bjerkliden

Kommentarer

  • Det  stämmer att den nya föreskriften för hur nättariffen skall vara utformad skall vara införd senast 2027. I föreskriften står det att tariffen skall innehålla fyra olika kostnadsposter
    1. Kortsiktiga rörliga kostnader (öre/kWh) får vara tidsdifferentierad.
    2. Kundspecifika kostnader (kr/kund, år)
    3. Framåtblickande kostnader (kr/kW) tidsdifferentierad
    4. Residualkostnader (kr/kW) fast avgift.
    Vi har påbörjat arbetet med att anpassa våra tariffer till den nya föreskriften, men det är ännu ej klart. Våran plan är att utarbeta formerna för den nya tariffen under 2025.

    En första indikation är att den rörliga kostnader (öre/kWh) kommer att bli lägre än i dagens tariff och att en stor del av kostnaderna kommer att bli på abonnemangsavgiften (säkringsstorleken).

    Hur Effektavgiften i tariffen skall utformas vet vi inte ännu mer än att den skall vara tidsdiffererad och motverka toppar i förbrukningen då kapacitetsbrist i elnätet kan uppstå. Det vi vet idag är att våra toppar är när elen används för uppvärmning (Vinter) och att vi historiskt har våra toppar varit på morgonen mellan kl. 06-09 och eftermiddagen mellan kl. 16-19.

    En osäkerhet vi har är hur regionnätet kommer att utforma sina tariffer. De kommer ge oss en pusselbit i hur vi kommer utforma våra för att få en kostnadsriktig fördelning.
    Elin Nordvall Kundservice