Sök svar eller ställ din egen fråga

Heimstadens HjälpCenter

  1. Forum
  2. Hyresgäst
  3. Är du helt eller bara delvis utan el?

Är du helt eller bara delvis utan el?

All elektronik lägger av och det blir mörkt i hela eller delar av lägenheten. Strömmen har gått och du vet inte vad du ska göra åt det, då kan du felsöka problemet med hjälp av vår guide här nedan.

  1. Titta först om du kan se så att det lyser hos grannarna eller i trapphuset, lyser det är troligtvis problemet bara hemma hos dig. Är det mörkt även runtomkring dig kan det vara ett större problem i elnätet.
  2. Lokalisera din elcentral/proppskåp. Elcentralen sitter i regel i hallen, i kapprummet eller i klädkammaren.
    1. Automatsäkringscentraler har knappar som slår ifrån genom att falla ned om systemet blir överbelastat. Denna typ av central återfinns oftast i nyare och nyligen renoverade bostäder. Det är lätt att se vilken säkring som har gått då den hamnar i off-läge.
    2. Äldre proppskåp brukar man hitta i lite äldre fastigheter och de innehåller proppsäkringar som går sönder om de löser ut, och då måste de bytas ut. 
  3. Se efter om en automatsäkring behöver slås på eller ta ut porslinssäkringarna en i taget i en äldre elcentral. Om den färgade pärlan på en säkring sitter löst eller har bränd kontaktyta är den trasig och behöver bytas. Ta med den gamla till butiken för att se till så att du får rätt ampere till den nya.
  4. Utöver säkringar så finns där ofta en jordfelsbrytare installerad i din elcentral. Skulle det vara så att inga säkringar har gått så kan du kontrollera så att jordfelsbrytaren inte är i off-läge (nedåt), försök att trycka upp den till on-läge. Den kan vara lite trög så du kan behöva använda lite kraft. Jordfelsbrytaren slår ifrån för att man inte ska få ström i sig. Testa först att slå på den igen, för det kan ha varit en tillfällig störning. I annat fall – följ instruktionerna som står på tavlan och testa säkring för säkring.
Skulle det vara så att det fortfarande inte fungerar så ringer du självklart till Heimstaden på 077-011 10 50 så skickar vi ut en fastighetsskötare som löser problemet.

Har huvudnätet slutat fungera så är det inget du ka göra annat än att kontakta ditt elbolag. Vänta på att felet ska ordnas, det bör inte ta allt för lång tid. De flesta elbolag har idag väl utbyggda servicefunktioner och jourelektriker som kan rycka ut på kort varsel.

Heimstaden KundserviceSkapad: 25 November, 2020, 08:48
Tråden är låst för vidare kommentarer.