Behöver ett mätarbyte göras vid installation av solceller?

Kostar det mig något att byta mätaren om jag installerar solceller, har ni några andra avgifter?
Stefan

Kommentarer

  • Hej Stefan,

    Tack för att du hör av dig till oss!

    Samtliga elmätare i vårt nät är utbytta och förberedda för produktionsanläggning.
    Om ett mätarbyte av någon anledning behöver genomföras så är detta kostnadsfritt. I övrigt tillkommer inga andra avgifter från oss.

    Vid andra funderingar är du välkommen att höra av dig till oss.

    Ha en trevlig dag!
    Johan
  • Hur fungerar det säljer man all ström och sedan köper igen den man förbrukar?  Jag har fast avtal på 61 öre vad får jag när jag säljer?
    Stefan
  • Hej Stefan!

    Den el du producerar används först i ditt eget hus. Elmätaren känner av om det produceras mer el än du behöver och skickar i sådant fall ut det på nätet. Du får betalt vad elen kostar den timmen du säljer den, så kallat timspotpris. Du får även 2,4 öre/kWh i nätnytta av oss som nätbolag för din överskottsel. För den el du köper gäller det priset som är överenskommet i ditt elavtal.
    Peter