Varför varierar elnätsavgiften på mina fakturor?

Varför varierar den från månad, månad ex. Juli 701kr nätavgift. November 1275kr

Kommentarer

  • Hej, elnätsavgiften varierar eftersom energiskatten faktureras via elnätet, ju fler kWh du använt desto högre faktura för elnätet får du. Bor du i en villa kan det även bero på att du har 16 A mätarsäkring, har man det så betalar man en låg fast avgift/år men har även en kostnad på 18,7 öre/kWh för den el man köper in/använder. Övriga säkringsabonnemang har en fast avgift per år, oberoende hur mycket el man använder. Gemensamt för alla säkringsabonnemang är att man betalar energiskatt efter hur mycket el man använder.
    Peter