Vi har flera firmor i samma band. Ska vi ansöka som grupp?

Jag arbetar professionellt som musiker tillsammans med två andra i ett band. Vi har alla tre varsin enskild firma som i stort sett enbart fakturerar jobb med just det här bandet. Ska var och en göra en personlig ansökan om corona-stöd, eller kan vi sammanställa vårt gemensamma inkomstbortfall och ansöka som grupp?
Kulturrådet

Kommentarer

  • Band eller "musikgrupper" som har ett gemensamt bolag räknas som konstnärligt verksam aktör och kan söka bidrag från Kulturrådet. Om er ansökan avser gruppens inkomstbortfall kan en av er söka bidrag för musikgruppens räkning, och ni ska söka från Kulturrådet. Även en enskild firma med F-skattsedel som har ansvar för en fri musikgrupps ekonomi kan söka stöd hos Kulturrådet. Enskilda musiker och artister som vill söka bidrag för dess enskilda yrkesverksamhet ska vända sig till Konstnärsnämnden.
    Kulturrådet
  • Vi är ett band med två firmor som söker via den enas firma - vilket årsbokslut ska bifogas? Det faktiska för just den firman (vilket inte visar bandets hela ekonomi), eller en egen uppställning för bandets intäkter/utgifter/resultat?
  • Hej ni gör en ansökan med ett årsbokslut. Ni gör en samlad bedömning i ansökan som rör ett specifikt event med flera involverade, men organisationen som söker lämnar sitt årsbokslut.
    Vänliga hälsningar,
    Ulrika
    Kulturrådet