Verksamhetsform

När man ska registrera sig hos er ska man välja verksamhetsform från en lista. Ingen av valmöjligheterna passar in på mig eftersom jag inte innehar F-skattesedel och skattemyndigheten anser att jag bedriver en hobbyverksamhet eftersom jag inte räknar med att verksamheten ska generera någon vinst. Vilken verksamhetsform ska jag då ange?

Kommentarer

  • Hej Torsten,
    Vi har inte riktigt förstått vilken organisationsform du har, men Kulturrådet ställer krav på att bidragssökande ska vara en juridisk person. Organisationer som inte har ett vinstsyfte brukar vara antingen en ideell förening eller stiftelse. Utöver de angivna former i ansökan har vi tyvärr inga andra.

    Vänligen
    Alan
  • Jag bedriver verksamheten som en fysisk person. En juridisk person kan vara en fysisk person. Jag räknar inte med att verksamheten ska gå med vinst d.v.s. jag driver verksamheten med privata medel. Om det mot förmodan skulle visa sig att verksamheten skulle gå med vinst så beskattas vinsten som överskott av hobbyverksamhet enligt skatteverkets regler.
    När man ska registrera sig och ansöka om konto hos er finns inget alternativ som passar in, det vill säga alternativet "fysisk person" lyser med sin frånvaro. Det närmsta är "Enskild firma med F-skattsedel".
  • Hej igen Torsten,
    Det är inte vi som bestämmer vilka verksamhetsformer vi ska ha när det gäller utdelning av statligt bidrag. Våra förordningar och villkor bestäms från departementet och regeringen. Det är bara organisationer och fria aktörer kan söka bidrag av Kulturrådet. Våra bidrag kan tyvärr inte lämnas till fysiska personer. Det finns andra statliga bidragsmyndigheter som t. ex. Konstnärsnämnden som tar emot ansökningar från fysiska personer, men Kulturrådet delar inte bidrag till fysiska personer.

    Vänligen
    Alan