Verksamhetsbidrag till musikarrangörer

Hej! Jag läste en inlägg på facebook där en jazzmusiker ondgjorde sig över att det var 13 jazzklubbar som hade fått indragna bidrag, se länk nedan. Nyfiken som jag är tittade jag på er lista över hur många som faktiskt har fått verkamhetsbidrag. Det hade varit vettigt med någon form av replik på artikeln.

Samtidig undrar jag vad det finns för motsvarande bidrag i exempelvis Norge, Danmark och Frankrike, och vad de utdelande myndigheterna heter?

https://www.svenskjazz.se/sv/senaste-nytt/nyheter/196-nyheter-allm%C3%A4nt/1112-ett-dr%C3%A5pslag-f%C3%B6r-jazzen-och-f%C3%B6reningar-p%C3%A5-mindre-orter?fbclid=IwAR21SzFz1eyo-wgS5Iuh_xLMlyo-fnAI9iymGI3anAlDTPgD1eVpZZA05x4

Kommentarer

  • Hej Fredrik,
    Sedan förra året har Kulturrådet fått nya riktlinjer för bidraget. Det lanserades ju innan fördelningen. I och med de nya riktlinjerna har det blivit fler sökande vilket gör det möjligt att fler får bidrag. Detta innebär att bidraget minskas för vissa. Det är dessutom hälften av sökande är nya bidragsmottagare vilket gör det automatiskt vissa arrangörer blir utan. I år har sammanlagt 305 musikarrangörer fått bidrag samt 32,2 miljoner kronor har delats till 242 aktörer i verksamhetsbidrag.

    Vänliga hälsningar
    Alan