Verksamhetsbidrag konsthantverk - vem kan söka

Hej, jag har en fråga om Verksamhetsbidrag till konsthantverk. Vad räknas som grupp och kan enskilda aktörer söka?
I beskrivningen står att professionella aktörer inom konsthantverk kan söka bidraget. I blanketten under Verksamhetsform nämns aktiebolag och enskild firma.
Senare i ekonomisk kalkyl nämns "Konsthantverksgruppens" totala försäljning. I bekräftelse på inskickad ansökan står det ansökan om verksamhetsbidrag till "Konsthantverksgrupper". Tacksam för klargörande,
Med vänlig hälsning,

Kommentarer

  • Hej!
    Huvudregeln är att den som söker verksamhetsbidrag till konsthantverksgrupper måste ha ett organisationsnummer dvs alla slags organisationsformer kan söka bidraget.

    Du kan också vara en enskild konstnär som söker via din F-skattsedel såsom representant för en konsthantverksgrupp som har utställningsverksamhet. Den vanligaste organisationsformen som brukar söka detta bidrag är i första hand ekonomisk förening men inget hindrar andra organisationsformer att söka bidraget.

    Obligatoriska bilagor är bokslut/årsredovisning med verksamhetsberättelse (för 2019) och verksamhetsplan (för 2021). Du måste också ha någon form av medfinansiering.

    Hälsningar
    Kulturrådet