Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Vem är behörigt ombud och har rätt att skicka in en ansökan?

I ansökningsblanketten finns två boxar som är obligatoriska att klicka i:
"Jag har rätt att företräda sökande organisation/institution."
"Jag, behörig firmatecknare eller behörigt ombud för sökande, försäkrar härmed att sökanden inte har skulder för svenska skatter eller avgifter hos Kronofogdemyndigheten eller är i likvidation eller konkurs."

Hur avgörs vem som är ett behörigt ombud, och vad är skillnaden på firmatecknare och ombud?

Kommentarer

  • Hej!
    Vem som är behörig att lämna in en ansökan/redovisning för en organisations räkning beror helt på hur behörigheten har delegerats inom just den organisationens verksamhet.

    Behörigheten att teckna en viss typ av juridisk förbindelse kan vara reserverad till behörig firmatecknare, men den kan även ha delegerats till en annan person i organisationen; antingen genom en delegationsordning, tjänstebeskrivning, uppdrag eller fullmakt. Därför skiljer vi på behörig firmatecknare och behörig person/företrädare.

    Det är alltså upp till er att inom organisationen avgöra vem som har rätt att företräda just er. Vi har rätt att begära att sökande ska komplettera med bevis på behörighet.

    Vänliga hälsningar,
    Anna
    Anna

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.