Varför kan inte faktureringsfirmor söka?

Varför kan inte vi som använder faktureringsfirmor typ Frilans Finans eller Cool Company söka era bidrag?
Detta är orättvist då många frilansande musiker använder sig av faktureringsfirmor, och då betalar in skatt och sociala avgifter i ordning och borde inte missgynnas.
Kulturrådet

Kommentarer

  • Kulturrådets uppdrag är att ge bidrag till juridiska personer och enskilda näringsidkare, detta regleras i vårt regleringsbrev från regeringen och är inget vi kan frångå.

    Mottagaren av bidrag från Kulturrådet måste alltså vara en enskild firma eller en juridisk person som kan ansvara för att krav och villkor för bidraget uppfylls. Faktureringsfirmor kan inte åta sig det ansvaret för en kunds räkning. Det är dock möjligt för t ex en grupp att söka bidrag till sin gemensamma verksamhet genom en medlems enskilda firma eller via managementbolag, konstnärskollektiv m fl.

    Konstnärsnämnden och Författarfonden har uppdraget att ge stipendier till enskilda yrkesverksamma konstnärer (alltså även de som fakturerar via faktureringsfirmor).
    Kulturrådet