Varför har vår ansökan gällande särskilda behov fått avslag?

Svar:
Det finns flera möjliga skäl till att ansökningar till krisstöd för särskilda behov fått avslag. Till de vanligaste hör:
  • Saknade/felaktiga bilagor. Har sökande inte lämnat godkänd ekonomisk redogörelse i form av årsredovisning eller bokslut är det skäl för avslag. Ett starkt skäl till att Kulturrådet behöver dessa uppgifter är för att kunna bedöma rimligheten i ansökan. Att inte bifoga godkänd bilaga för firmatecknare är också skäl för avslag. Vid bifall måste vi veta att pengarna når behörig mottagare.
  • Enskilda konstnärer kan endast söka Kulturrådets krisstöd i egenskap av kulturaktör om ansökan gäller ett samarbete som avser ett gemensamt projekt eller verksamhet där två eller flera enskilda konstnärer ingår och om ansökan i övrigt uppfyller kriterierna för bidrag. Enskild konstnär kan dock inte söka krisstöd enbart för sin egen konstnärliga verksamhet.
  • Verksamhet med annat huvudsakligt syfte än kultur omfattas inte av bidraget. Till exempel branschmässa och konferens, företagsevenemang, föreningsträff, föreläsning med forsknings- eller utbildningssyfte och liknande.
  • Ej professionella aktörer. Professionellt yrkesverksamma kulturaktörer ska ingå i verksamheten för att det ska omfattas av stödet. Vidare ska verksamhet bedrivas som är öppet för allmänheten.

Christoph

Kommentarer

  • Hej!
    Hur kan man få reda på om ni saknade en bilaga eller något annat i ansökan?
    Kajsa Frostensson
  • När får jag svar? De skulle ju komma idag?
    Simon
  • Hej Simon, pga att det rör sig om stora belopp och våra system har begränsningar är besluten uppdelade i flera omgångar under totalt tre dagar.

    Datum och belopp för besluten: Tisdag 18 maj

    • Beslut 1 (KUR 2021/7643): 4 000 – 99 999 kronor
    • Beslut 2 (KUR 2021/7645): 100 000 – 209 399 kronor

    Onsdag 19 maj

    • Beslut 3 (KUR 2021/7646): 209 400 – 354 999 kronor
    • Beslut 4 (KUR 2021/7647): 355 000 – 607 999 kronor

    Torsdag 20 maj

    • Beslut 5 (KUR 2021/7648): 608 000 – 1 257 499 kronor
    • Beslut 6 (KUR 2021/7649): större än 1 257 500

    Efter besluten fattas kommuniceras de närmast omedelbart via mail till er sökande. Tack för ert tålamod!

    mvh Johan
    Kulturrådet
  • Kan man behålla stöd om man har fått a kassa under året?
    Simon
  • Hej Simon,
    Krisstödet för särskilda behov kan inte sökas av privatpersoner. Akassa kan endast sökas av privatpersoner.
    Mvh,
    Love
    Kulturrådet