Vad räknas som kulturevenemang?

Kan inställda meditationsretreats med tillhörande föreläsningar räknas som kulturevenemang?

Kommentarer

  • Hej Gunnel,
    Jag skulle säga att meditationsretreater faller utanför ramen för det här bidraget. Bidraget går till arrangemang som är inställda där professionellt yrkesverksamma kulturaktörer skull ha med verkat. Jag klipper in från vår information på hemsidan vad som räknas som konstnärligt verksam aktör:
    "Konstnärligt verksam aktör: En juridisk person eller en enskild näringsidkare som är:
    • professionellt verksam inom de konstnärliga yrkena,
    • medverkar i ett kulturevenemang,
    • inte faller inom annan myndighets ansvarsområde.
    Exempel på konstnärligt verksam aktör: musikgrupp, teaterensemble, konstnärskollektiv, fri dansgrupp."

    Vill tillägga att en konstnärligt verksam aktör kan hålla föreläsningar. Gäller det en författare ska ni vända er till Författarfonden.

    Vänligen

    Elisabet
  • Kan vi räkna följande som kulturevenemang som skulle ha varit fram till 30 maj i vår bygdegård?
    Samtalsträffar om vår socken
    Musik varvar med historieberättelser av sockenprofil
    Vårmarknad med plantor, växter, bakverk mm
    Sång o musik-Tribute to Beatles
    Soppluncher för bygdens folk
  • Hej,
    Kulturrådet finansierar professionellt kulturliv och enligt den vanliga definition hos Arbetsförmedlingen är det personer som under minst tre år fått sin inkomst främst från sitt kulturyrke eller minst fem år om de är bild- och formkonstnärer.

    Professionella aktörer ska i regel uppfylla de olika internationella standarderna som gäller för teater-, musik- och museiorganisationer. Evenemangen ska därmed vara tydligt kopplade till de traditionella konstarterna som Kulturrådet har hand om.

    Ni behöver därför förklara vad evenemanget handlat om och ange namn eller liknande på de kulturaktörer som ni tagit in. Enskilda kulturutövare kan själva direkt söka till https://www.konstnarsnamnden.se/default.aspx?id=24075 .

    Vänligen,
    Anna