Vad menas med en minoritetsaktör?

Projektbidrag för nationella minoriteters kultur kan endast sökas av nationell minoritetsaktör. Vad menas med detta? Är det möjligt för en ideell förening vars verksamhet inte främst fokuserar de nationella minoriterna att söka om projektet initierats av och genomförs av en projektgruppbestående av representanter för nationella minoriteter? Eller behöver ansökan ske genom en organisation som endast ägnar sig åt minoritetsfrågor?

Moa

Kommentarer

  • Hej,
    Projektbidraget riktar sig enbart till nationella minoritets- och urfolksaktörer. Det kan vara aktörer som ägnar sig åt scenkonst, dans eller något annat inom området kultur. Om man vill samverka med nationella minoritets- och urfolksaktörer finns möjlighet att söka Kulturrådets andra bidrag inom respektive konstform.
    Om man vill söka projektbidrag till nationella minoriteters kulturverksamhet bör det vara minoriteten eller urfolket som är den sökande parten. Referensgruppen, som gör den kvalitativa bedömningen, tittar även på huruvida den sökande aktören är att betraktas som en nationell minoritets- eller urfolksaktör.

    Mvh
    Kulturrådet