Vad är medlemsvärvning?

Vi är en stiftelse som arbetar med humanitär hjälpverksamhet. Som ett led i att stärka vårt varumärke och informera om vår verksamhet arrangerar vi högkvalitativa konserter med professionella artister och musiker som samverkar med lokala körer runt om i landet. Vi har hittills fått ställa in åtta sådana konserter och även ett antal andra event med professionella sångare och musiker. Kan vi söka bidrag eller räknas möjligheten att bli givare i samband med konserten som medlemsvärvning?

Kommentarer

  • Hej Rickard,
    Vi har för närvarande ingen sökomgång gällande inställda evenemang på grund av covid-19. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så missar du inte om det skulle bli en sökomgång till och vilka regler som då kommer gälla.

    Vänligen,
    Anna
    Kulturrådet
  • OK, jag inser nu att jag blandat ihop informationen på er sida. Inställda evenemang är förstås en separat fråga och jag ser ju att det inte går att söka just nu.

    Låt mig då ställa frågan i rubriken igen:
    Vi är en stiftelse som arbetar med humanitär hjälpverksamhet. Som ett led i att stärka vårt varumärke och informera om vår verksamhet arrangerar vi högkvalitativa konserter med professionella artister och musiker som samverkar med lokala körer runt om i landet. Vi vill med konserterna också inspirera till engagemang i omvärldsfrågor och människors rättigheter världen över.
     Kan vi söka "Verksamhetsbidrag till musikarrangörer" eller "Projektbidrag till musikarrangörer" eller räknas möjligheten att bli givare (till de humanitära hjälpprojekten) i samband med konserten som "medlemsvärvning"?

    ( ur texten till Verksamhetsbidrag till musikarrangörer:
    "...Det går inte heller att använda bidraget för medlemsvärvning eller för att bilda en ny arrangörsorganisation." )

    MVH
    Richard
  • Hej Richard!

    Ni kan söka bidrag till att arrangera konserter. Bidraget ska inte gå till medlemsvärvning. Så här står det i Kulturrådets riktlinjer för bidrag till musikarrangörer:

    ”Verksamhetsbidrag kan sökas för arrangerande av varierad, omfattande och kontinuerlig konsertverksamhet med professionella artister och musikgrupper samt för samlande och stödjande insatser för arrangörer inom musikområdet. Musikgrupper beviljas inte bidrag för egna arrangemang. Kulturrådets bidrag riktar sig inte till medlemsvärvning eller bildande av nya arrangörsorganisationer.”

    För att kunna bedöma er verksamhet behöver vi få in en ansökan. Ansökan öppnar 15 september och stänger 13 oktober.

    Vänligen
    Alan