Utställningsersättning från konstförening

Konstföreningar ger ej utställningsersättning för fotokonst.
Enligt blankett och beslut från Sveriges Konstföreningar.

Vad innebär det?
Att utställningsersättning från arrangören/Konstföreningen ej utgår om man visar ett fotografi?
Vanligt nuförtiden är ju blandformer. Konceptkonst t ex. Att man kombinerar olika media. Visar en textil eller skulptur i kombination med fotografisk bild.
Finns riktlinjer? Hur mycket fotografi kan man visa i kombination med annat medium. Finns någon gränsdragning?

Jag är inbjuden att ställa ut hos en konstförening. Jag är ej fotograf.
Margareta

Kommentarer

  • Hej!
    MU-avtalet gör ingen skillnad på olika slags konstverk. Det enda som skiljer fotokonst från övrig konst är när det kommer till momsen. Fotokonst har 25 procent moms jämfört med sex procent på övrig konst men detta rör skatterättsliga regler och har ingenting med MU-avtalet att göra.

    Vi rekommenderar dig att ta kontakt med Sveriges konstföreningar för att reda ut eventuella missförstånd.

    Hälsningar
    Kulturrådet