Utredning av krisstöd till Krall Entertainment

Hej,

Jag köpte konsertbiljett till en föreställning 1 maj 2020 arrangerad av Krall Entertainment. Föreställningen blev inställd och Krall vägrar betala tillbaka biljettpriset och har istället skickat biljetter till en föreställning i Mars 2021. Pga olika omständigheter kommer jag inte att kunna gå på den konserten och därför har jag förlorat 695 SEK.
Jag har anmält ärendet till ARN och väntar på deras utlåtande dock har Krall Entertainment redan meddelat att de inte kommer att ta hänsyn till ARNs rekommendationer.

Sveriges Radio publicerade fredag 18 september en artikel om Krall Entertainment som fått 10 miljoner i stöd av Kulturrådet. I artikeln framgår att Kulturrådet skulle utreda Krall Entertainment.

Hur långt har ni kommit i utredningen av krisstödet till Krall Entertainment?
Finns det något hopp om att Krall Entertainment kommer att bli skyldiga att betala tillbaka pengarna som jag annars förlorar?

Vänliga hälsningar,
Anna

Kommentarer

  • Hej Anna!
    Vi kan tyvärr inte uttala oss om enstaka ärenden på grund av utredningssekretessen.
    Generellt för de här frågorna så är Arns rekommendationer inte bindande men den part som får rätt av myndigheten kan välja att ta ärendet vidare till domstol och vi följer därför förfarandet noga för att säkerställa att våra villkor om att bidragsmottagare ska följa svensk författning efterlevs.

    Med vänliga hälsningar,
    Kulturrådet
  • Hej!
    Förstår inte hur kan de få krisstöd när de inte följer lagar och regler. Precis som Anna får vi inte tillbaka biljettkostnaden. Vår son köpte 3 st biljetter till Så som i himlen, två av dem var julklapp till hans mor och far, alltså 2400 kr. De vägrar betala tillbaka och har hävdat force majeure. Visst vi kan gå vidare till domstol men det kostar också en del.
  • Hej,

    ARN nu har meddelat beslut i mitt ärende och ARN rekommenderar att Krall Entertainment skall betala tillbaka biljettpengarna för den uteblivna konserten. Detta är i linje med ARNs vägledande beslut i ärende nr 2020-04504.
    Krall Entertainment har dock meddelat mej att de INTE har för avsikt att följa ARNs rekommendation.

    Det är ytterst stötande att Kulturrådet betalat 10 miljoner SEK i stöd till Krall Entertainment i våras samt att i fredags 4 december läsa att Krall Entertainment erhållit ytterligare 7,18 miljoner SEK i stöd från Kulturrådet samtidigt som Krall Entertainment väljer att INTE följa ARNs rekommendationer.

    Vänliga hälsningar,
    Anna
  • Hej Anna.

    Generellt så har Kulturrådet ingen laglig grund att avslå ansökningar på grund av att en sökande inte följer en rekommendation från Allmänna reklamationsnämnden. Detta på grund av att ARNs beslut inte bindande för parterna.

    När vi får information om att en bidragsmottagare inte följer en rekommendation ifrån ARN öppnar vi däremot alltid en utredning och följer ärendet noga tills dess att det är avgjort i domstol eller om bidragsmottagaren själv väljer att följa ARNs beslut.

    mvh
    Christoph
  • Det är uppenbart att Krall inte har för avsikt att följa ARNs rekomendation. Frågan är då vad denna utredning leder till?
    Hur kan det komma sig att det betalas ut bidrag ( skattepengar) ? Finns det inget inskrivet i vad som fodras av ansökande företag? Exvis kan det ju stå att man ska följa rekomendationer av ARN.
    Detta måste ju ut i media.
  • Hej.

    Olika parter kan ha olika åsikter om deras sätt att hantera rekommendationerna från ARN men rent juridiskt så är det just rekommendationer som ARN lägger fram och alltså inte juridiskt bindande.

    mvh
    Christoph
  • Så de ni pumpar ut skattepengar till kan vara vilka skitstövlar som helst då?
  • Hej.

    Nej det skulle jag inte säga. Vi förhåller oss till de juridiska bestämmelser som finns.
    Generellt så har Kulturrådet ingen laglig grund att avslå ansökningar på grund av att en sökande inte följer en rekommendation från Allmänna reklamationsnämnden. Detta på grund av att ARNs beslut inte bindande för parterna.

    mvh
    Christoph