Tre personer i samma band med varsin enskild firma - ansöka om corona-stöd indv. eller som grupp?

Jag arbetar professionellt som musiker tillsammans med två andra i ett band. Vi har alla tre varsin enskild firma som i stort sett enbart fakturerar jobb med just det här bandet. Ska var och en göra en personlig ansökan om corona-stöd, eller kan vi sammanställa vårt gemensamma inkomstbortfall och ansöka som grupp?

Kommentarer

  • Hej Emelie!
    Band eller "musikgrupper" som har ett gemensamt bolag räknas som konstnärligt verksam aktör och kan söka bidrag från Kulturrådet. Om er ansökan avser gruppens inkomstbortfall kan EN av er söka bidrag för musikgruppens räkning, och ni ska söka från Kulturrådet. Om du däremot söker som enskild artist/konstnär ska du söka krisstöd från Konstnärsnämnden. Enskilda musiker och artister som vill söka bidrag för dess enskilda yrkesverksamhet bör vända sig till Konstnärsnämnden.

    Mvh
    Kulturrådet
    (Uppdaterad )
  • Hej!

    Svaret svarar inte på frågan: om gruppen består av tre personer som har VARSIN enskild firma, dvs INTE ett gemensamt bolag, ska en av personerna då göra en ansökan för gruppens räkning hos Kulturrådet? Eller räknas de som "ensklida musiker och artister" bara för att det inte finns ett gemensamt bolag?

    Det här måste rimligen gälla en majoritet av verksamma musikgrupper i Sverige!
  • Hej Erik!

    En av dem kan söka för hela gruppens räkning.
    Alternativet är att varje enskild musiker söker hos konstnärsnämnden.

    Vänligen,
  • Tack för klargörandet! Men då återstår frågan om årsredovisning och likviditetsprognos.

    Det finns ju ingen formell årsredovisning för gruppen eftersom det inte finns något bolag. Ska vi då bara göra en sammanställning av gruppens ekonomi under förra året och skicka med?

    När det gäller likviditetsprognos kan jag inte förstå hur begreppet likviditet ska appliceras på en verksamhet som saknar tillgångar och skulder! Våra instrument kan förstås ses som tillgångar, men de tillhör ju inte gruppen utan de enskilda musikerna, osv.
  • Hej Erik,

    Ni kan givetvis inte skicka in någon redovisning som ni inte har. Det behövs inte. Inte heller likviditetsprognosen behövs om ni inte har några inkomster.

    Vänligen
    Alan