Stöd till planerad utgivning av litteratur

Hej. Jag har skrivit en barnbok som jag nu får illustrerad och hoppas den ska bli antagen hos förlag. Tanken är att det ska bli flera böcker, gärna ganska snart.

Om jag får boken antagen hos förlag med partneravtal där jag betalar vissa delar av investeringen - kan jag då söka detta stöd?
Om vi inte har en partnerdeal utan jag ger ut via förlaget och får en lägre provision - kan jag då söka detta stöd.

Jag är helt ny i den här branschen och har inte stenkoll på alla benämningar/termer.

Om jag ger ut helt själv antar jag att jag kan söka stödet?

Om jag får stödet och sen blir av någon anledning alla planerade böcker inte utgivna - måste hela stödet då återbetalas eller bara de delar som gäller de icke utgivna böckerna (mycket kan hända som en inte kan förutse tänker jag).

Jag fick inte klarhet i riktigt vad för kostnader en kan få stöd för - har du några exempel på vad ni ger stöd för och vad ni inte ger stöd för? Får en tex budgetera kostnad för skrivandet eller bara rena kostnader till andra?

Om en blir beviljad - hur stor del av kostnaderna gäller stödet för (hittade inte detta i infon).

Med vänlig hälsning,
Jessica

Kommentarer

  • Hej Jessica,

    Förlag som är professionell bokutgivare i Sverige, eller är samisk utgivare i ett annat nordiskt land, kan söka det här bidraget. Med professionell bokutgivare menar vi att dina böcker ska finnas tillgängliga för allmänheten via till exempel bibliotek, bokhandlare och andra etablerade distributionskanaler. Du ska ansvara för att böckerna är redaktionellt och textkritiskt granskade och det ska finnas avtal som reglerar ersättningen till upphovspersoner.

    Det är alltså bara förlag som söker bidraget och inte författare. Inte heller partneravtal gäller för det här bidraget utan bara en organisation som kan söka stödet. Om du kollar på kopian av blanketten på hemsidan  under punkt 4, kan du se hur man beräknar summan för bidraget.

    Man kan söka bidraget om man har en egen organisation/förlag och om du får beviljat bidrag får du pengarna efter beslutet. Om du har sökt för flera titlar på en och samma ansökan måste du fullfölja den annars återbetalas hela summan om böckerna inte utges. Men du kan söka för en titel åt gången för en serie av böcker och då gäller bidraget bara för en titel. Du får inte glömma att det ska vara en serie av böcker oavsett om du söker för en titel i serien eller flera titel.

    Har du ytterligare frågor om bidraget kan du kontakta den ansvarige handläggaren vars hans kontaktuppgifter finns längst ner under länken ovan.

    Hoppas du har fått svar på dina frågor.
    Vänligen
    Kulturrådet