Stöd till författare

Enligt informationen jag fick från Författarförbundet kan 2 författare tillsammans söka medel för litterärt projekt.
Måste man ha en organisation bakom sig, eller kan vi göra det som 2 individer som jobbar tillsammans?

Kommentarer

  • Hej Stefan,

    Det är bara förlag som kan söka litteraturstöd hos oss. Enskilda personer eller författare kan tyvärr inte söka bidrag för litteraturstöd. Här kan du läsa mer information om litteraturstöd.

    Vänligen
    Alan
  • Tack för svar, men jag kanske var otydlig. Det var det här meddelandet från Författarförbundet som väckte min nyfikenhet.
    Där ser det ut som enskilda författare kan söka. Stämmer inte det/Stefan

    "Krisstöd att söka till gemensamma litterära projekt
    Författarförbundet vill uppmärksamma er medlemmar på att även om Kulturrådets nya krisstöd stöd inte riktar sig till enskilda litterära upphovspersoner så kan ni söka för gemensamma litterära projekt om ni är minst två upphovspersoner. Detta under förutsättning att ni inte söker för samma projekt hos annan myndighet/fond/nämnd.
    Ta del av mer information nedan och på Kulturrådets webbinarium som sändes den 2 februari."

  • Hej igen Stefan,

    Det är bara juridiska personer som kan söka bidrag hos oss. En juridisk person är ett företag, en verksamhet eller en organisation som har samma juridiska rättigheter som en fysisk person som exempel är aktiebolag, handelsbolag och ekonomiska föreningar är juridiska personer. Det kan även en enskild firma eller enskild näringsidkare som inte en juridisk person kan söka bidrag. Detta gäller samtliga bidrag, även krisstödsbidraget. Enskilda personer ska vända sig till Konstnärsnämnden  eller Författarfonden. Författarfondens ansökningsperiod pågår just nu fram till 1 mars.

    Vänligen
    Alan